Sebastian Siemiatkowski avslöjar stora organisationsförändringar i ett inlägg på Facebook.
Klarna bygger om hela svenska säljorganisationen
Klarnagrundaren skrev igår ett långt inlägg i Facebook-gruppen ”Svensk E-handel”, vilket Breakit var först med att uppmärksamma.
I inlägget skriver Sebastian Siemiatkowski att organisationen i Sverige varit för mycket inriktad på ren försäljning.
– Tidigare har vi haft en ren säljorganisation vilket inte fungerat så bra eftersom säljarna ofta bara fokuserar på att skriva avtalen, dumpat integrationsarbetet på några utvecklare och sedan låtit vår support, som i sin tur haft tillgänglighetsproblem, hantera all uppföljning och frågor.
Nu ska den gamla organisationen byggas om.
– Vi på Klarna i Sverige bygger om vår organisation och hur vi tar hand om våra e-handlare, skriver han vidare.
När förändringen är genomförd kommer Klarna istället för traditionella säljare ha ”små tvärfunktionella team”. I de här teamen ska det finnas affärsansvarig, utvecklare, marknadsförare och analytiker som tillsammans ska hjälpa kunden.
Klarna har arbetat med den här modellen på andra marknader och har enligt Sebastian Siemiatkowski ”funkat superbra”.