Realtid

Kina slår ner på medelklassens "pengadyrkan"

En ung kinesisk kvinna med en Louis Vuitton-väska står framför en Roll-Royce.
Att visa upp och skryta med sin rikedom har blivit skamligt i Kina. (Foto: Andy Wong/AP/TT)
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 03 okt. 2024Publicerad: 04 sep. 2024

Efterfrågan på lyxvaror i Kina dalar kraftigt, drivet av nya trenden "lyxskam". De kinesiska konsumenterna, som tidigare gärna visade upp sin rikedom, har blivit betydligt diskretare.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kinas lyxkonsumtion har under de senaste åren varit en stark drivkraft för den globala lyxindustrin. Men en ny trend som kallas ”lyxskam” börjar förändra landskapet.

Efter en rad åtgärder från den kinesiska regeringen som syftar till att motverka överdriven konsumtion och ”pengadyrkan”, har både influencers och lyxvarumärken börjat känna av konsekvenserna, rapporterar Svenska Dagbladet.

Influencers försvann

Bland annat försvann en av Kinas mest framträdande influencers, Wang Hongquanxing, plötsligt från sociala medier tidigare i år.

Tillsammans med flera andra kända profiler har han blivit blockerade från plattformar som Douyin och Weibo.

Förbudet mot att visa upp rikedom och lyx är en tydlig signal från den kinesiska regeringen om att man vill främja en mer sparsam livsstil, något som president Xi Jinping uppmanat till under parollen ”välstånd till alla”.

ANNONS

Växande lyxskam bland medelklassen

Denna politiska förändring har redan fått stora effekter på den globala lyxvarumarknaden, uppger Sveriges Television.

ANNONS

En rapport från konsultbolaget Bain visar att efterfrågan på lyxprodukter i Kina har minskat markant, och att detta delvis beror på en växande ”lyxskam” bland den kinesiska medelklassen.

”Efter två och ett halvt år av tillväxt ser vi en osäkerhet kring personliga lyxartiklar”, säger Federica Levato, partner på Bain.

Enligt Dagens Nyheter syns effekterna av detta tydligt i försäljningssiffrorna för några av världens största lyxmärken.

Minskad försäljning

LVMH, som äger bland annat Louis Vuitton och Dior, har rapporterat en nedgång i vinster med 14 procent under första halvåret 2024. Gucci och Balenciaga, som ingår i Kering-koncernen, har också sett minskad försäljning och har rasat på börsen.

”Medelklassen håller hårdare i plånboken”, förklarar Frédéric Cho, Kina-rådgivare och vice ordförande i Sweden-China Trade Council, till Sveriges Television.

Läs även:
Temperaturen i chip-kriget mot Kina stiger. Realtid
Miljardären om Brasiliens X-förbud: ”Kina gjorde likadant”. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS