Spotify söker just nu en revisionsexpert med minst tio års erfarenhet. Hur viktigt är det egentligen att nischa sig och vad man ska göra om man inte riktigt uppfyller arbetsgivarens önskemål. Rekryteringschefen Sara Molin på Jurek bringar klarhet i frågan.
Kan nischad kunskap ge mig drömjobbet?
Hur ska man tänka kring det här med att nischa sig?
– Det beror lite på vilket område man jobbar inom och vad man har för mål med sin karriär. Om man hittat en nisch och är säker på att det är det man vill satsa på, till exempel revisionsexpert, så är det en fördel. De risker som jag som rekryteringskonsult ser är dock om man ändrar sig och sedan vill bli generalist och arbeta bredare. Då kan företagen eventuellt uppleva att man är alltför smal i sin erfarenhet.
Vad tror du Spotify efterfrågar?
– Förmodligen någon som jobbat på någon av Big Four – de fyra globala revisionsbyråerna. Det ses ofta som en kvalitetsstämpel att ha jobbat där. Man har fått en gedigen utbildning och gått en riktigt bra skola. Våra kunder som söker en revisionsexpert eller skatteexpert efterfrågar ofta någon som jobbat på Big Four-byråerna.
Hur viktigt är det att man söker sig till "rätt" arbetsgivare?
– Rätt och rätt. Det beror på vad man vill med sin karriär. Men det är klart att vissa bolag med starka varumärken smäller högre än andra att ha på sin cv och det är ofta en fördel att ha jobbat där. Fast det kan också vara åt andra hållet. Ett litet bolag som ska anställa kanske hellre vill ha någon som tidigare jobbat på mindre företag och då är det meriterande med denna erfarenhet.
Är det vanligt att arbetsgivare kräver tio års erfarenhet?
– Det händer absolut att våra kunder efterfrågar en gedigen erfarenhet, även om just tio år är ganska mycket. Men samtidigt, i ett så pass stort bolag som Spotify, så kan jag förstå att man vill ha gedigen kompetens.
Kan man söka även om man "bara" har sju år bakom sig?
– Om man uppfyller alla andra krav kan man söka även om man har mindre erfarenhet än vad som efterfrågas i annonsen. Man är ändå erfaren efter sju år. Men det beror helt på rekryteraren. Jag skulle titta på den ansökan, även om jag skrivit tio år i annonsen. Man ska inte vara fyrkantig där som rekryterare tycker jag. Det är viktigt att även väva in personlighet och andra aspekter som kan vara relevanta.
Tror du många chansar och söker även om de inte riktigt uppfyller kraven?
– Det tror jag. Men det blir svårare för de kandidater som inte uppfyller kraven. Spotify får nog många ansökningar och hinner inte träffa alla. Därför börjar de med dem som bäst stämmer överens med vad de efterfrågar.
Kan du ge något råd till den som verkligen vill ha en tjänst men inte riktigt når ända fram med sina kvalifikationer?
– Skriv ett riktigt bra, genomtänkt personligt brev som fångar rekryterarens intresse. Det gäller att trycka på de styrkor man har i förhållande till tjänsten samt utveckla vad man tror sig kunna bidra med till den aktuella arbetsgivaren.