Realtid

Just nu: Högkonjunktur i Göteborg 

Göteborg, högkonjunktur, Business Region Göteborg
Foto: Stockfoto
Anders Frick
Uppdaterad: 16 sep. 2021Publicerad: 16 sep. 2021

Det är högkonjunktur i Göteborgsregionen just nu. Inte ens under högkonjunkturåren 2013-2018 var konjunkturen i regionen så stark som den är nu. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det visar Konjunkturinstitutets undersökning för andra kvartalet 2021. En förklaring till de positiva tongångarna är den starka BNP-tillväxten på regionens främsta exportmarknader. USA är Göteborgsregionens allra största exportmarknad och väntas nå en BNP-tillväxt på 6,3 procent i år, samtidigt som ekonomin i Kina i år förväntas växa med 8,4 procent. 

– Ett starkt läge har byggts upp på våra viktigaste marknader, vilket kan gynna Göteborgsregionens exportintensiva näringsliv. Närmare 80 procent av regionens export går till dessa länder, säger Peter Warda, senior analytiker på Business Region Göteborg

Både handel och tjänstesektorn i regionen befinner sig formellt sett i högkonjunktur, samtidigt som jobbtillväxten är kraftig inom dessa områden. De rekryterande dragloken är bland annat Volvokoncernen, Volvo Cars, konsultföretaget Alten och Taxi Göteborg. 

– Vi ser att näringslivet i regionen går bra, och alltmer personal efterfrågas av företagen. Samtidigt ser vi att branscher som dragit ner under coronakrisen i vissa fall har svårt att locka tillbaka arbetskraft, vilket kan påverka jobbtillväxten negativt och hämma återhämtningen på vissa håll, säger Henrik Einarsson, analyschef på Business Region Göteborg. 

Arbetslösheten minskar i Sveriges största städer, men Göteborgsregionen har lägst arbetslöshet; Här är den 6,9 procent, vilket kan jämföras med 7,5 procent i Stockholmsregionen och 10,3 procent i Malmöregionen. 

Besöksnäringen börjar vända uppåt, men det är ännu långt kvar till normala nivåer. Antalet gästnätter är ungefär hälften av vad de var i genomsnitt under åren 2015-2019. Hotellens beläggningsgrad var under det andra kvartalet bara 29 procent, men tog i juli månad ett skutt upp till 70 procents beläggningsgrad. 

– Vi hoppas att besöksnäringen kan studsa tillbaka ytterligare nu när restriktionerna släpper helt och förutsättningarna normaliseras. Men det gäller att få kunderna att hitta tillbaka, och att få tag i den kompetens man behöver anställa, säger Henrik Einarsson. 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS