Realtid

JP Morgan ska locka yngre med ny aktieplattform

JP Morgan lanserar en ny tradingplattform och lockar med courtagefri handel för att locka en yngre publik. Bildkälla: Pixabay
admin
admin
Uppdaterad: 22 aug. 2018Publicerad: 22 aug. 2018

JP Morgan lanserar en digital handelsplattform med courtagefria aktier för att attrahera yngre kunder – och ta upp kampen med uppstickare, rapporterar Financial Times.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

EU:s djärva drag för ekonomin – en delikat balansgång

20 nov. 2024

Plattformen ska vara billig att ansluta sig till och därmed tar USA:s största bank upp kampen med andra lågprisplattformar såsom Charles Schwab och TD Ameritrade, enligt FT.

JP Morgan har döpt lösningen till ”You Invest” och ska locka nya användare med handel i 100 courtagefria aktier till att börja med. Banken ska även erbjuda de allra flitigaste handlarna, handel i en obegränsad mängd corutagefria aktier.

– Vi har kunder från hälften av USA:s 60 miljoner hushåll, och 47 miljoner av dem använder aktivt. Därför tror vi på en fantastisk respons, säger Jed Laskowitc, chef för You Invest, till tidningen, på en fråga om produktens potential.

Den befintliga handelsplattformen, och snart You Invest-konkurrenten, Charles Schwab föll med 3,4 procent på laseringen på tisdagen, en annan aktör; ETrade var ned 3,9 procent och TD Ameritrade föll 5,8 procent, enligt CNBC.

JP Morgan-aktien var däremot upp 1,3 procent. Men bankens analytiker menar att det dock dröjer innan storbanken på allvar lyckas stjäla marknadsandelar på affärsområdet ”aktieplattformar”.
 
De som redan har registrerat sig på You Invest har visat sig, i snitt, vara 15 år yngre en bankens typkund. Det är inte bara så kallade millennials, alltså personer som vuxit upp med internet, utan överlag, trots allt, ett ganska brett spektrum av användare.

You Invest-chefen Jed Laskowitz säger till FT att plattformen även riktar sig till dem som bara än så länge har ett mindre sparkapital att investera.

Att just attrahera yngre kunder har varit ett viktigt mål med JP Morgans stora teknikbudget för att kunna konkurrera med mindre uppstickare på bland annat investeringsområdet.

Storbanken satsar årligen 11 miljarder dollar på teknik och 3 miljarder dollar på marknadsföring.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS