Realtid

Jonas Benedictsson...

Martin Lindgren
Martin Lindgren
Uppdaterad: 28 mars 2011Publicerad: 28 mars 2011

– Det känns väldigt bra.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Man vet aldrig hur stor inverkan en utmärkelse har på kunders val av ombud, men det skadar ju inte att synas, resonerar Jonas Benedictsson, delägare i Baker & McKenzie sedan 1992. Nu har han fått en brittisk kundnöjdhetsutmärkelse: ”Client Choice Awards 2011” inom tvistlösning i Sverige.

Vet du hur många som svarat? De bolagsjurister som intervjuas har väl inga incitament att lägga arbetstid på sånt?

– Jag vet inte hur många, men min bild är att den här typen av verksamhet ökar och klienterna blir mer och mer vana vid den. De är väl i slutändan själva betjänta av det, säger Benedictsson och menar att köparna får beslutsunderlag inför inköp.

Affärsmodellen för institutet som nu delat ut priser, International Law Office, är att sälja plats i sin katalog och på sin sajt (se en digitalt bläddringsbar katalog här) till dem som vinner utmärkelser.

Betalar man inte får man vara med i katalogen ändå, men utan beskrivning och utan citat från nöjda kunder.

I Sverige har fyra vinnare betalat, något som märks när man söker på ”Sweden” i ILO:s sökmotor.

Förutom Jonas Benedictsson är dessa:

• Mats Hansson, IT-advokaterna, inom IT-rätt

ANNONS

• Hans Hammarbäck, Mannheimer Swartling, inom försäkrings- och återförsäkringsrätt

• Bo Söderberg, samma byrå, inom M&A. Mannheimer har även betalat för en byråprofil.

– Vi hade bara fyra advokater med tillräckligt underlag, förklarar Tom Gillett, researchchef på International Law Office att bara dessa nämns bland svenska advokater. Det har alltså inte att göra med vilka som betalat, säger han.

Gillett uppger att tre intervjupersoner lämnade de omdömen som används som citat på Jonas Benedictsson-sidan. Två av dem är vd:ar och en har varit det. Samtliga är kunder till Baker & McKenzie.

Han säger vidare att de som intervjuas inte belönas på något sätt, men ILO har enligt honom ett väldigt gott rykte som får folk att svara, plus att alla (inklusive de som inte svarar) får ta del av resultaten.

– We get an excellent response because we are closely linked with many senior clients, skriver Gillett i ett mail till Realtid.se. Totalt omfattar årets databas 2000 omdömen, enligt ILO.

ILO Client Choice Awards 2011 delades ut vid en bankett i London den 2 mars.

Jonas Benedictsson, finns det något du vill säga nu när du har medias öra? Någon vanlig fördom om skiljemän eller så som du vill krossa?

ANNONS

– Nja, jag skrattade ganska gott åt Uppdrag Gransknings artikel om skiljedomstolar som något slags ”näringslivets hemliga domstol”. Länken till deras artikel på svt:s sajt mailades omkring. Jag såg inte programmet, men det verkade lite insinuant att de framställde det som ett välregisserat skådespel med lokal på Strandvägen och ingen tillsyn och så vidare.

– I själva verket är skiljeprocesser ett etablerat och mer än 100-årigt sätt att lösa tvister i näringslivet på. Och man kan klandra skiljedomen till domstol om det gjorts allvarliga övertramp (något Benedictsson nu är i färd med åt KPMG efter en skiljeprocess mot Profilgruppen: enligt KPMG var skiljemannen Axel Calissendorff obehörig på grund av jäv efter att hans kollega åtog sig ett ärende åt HQ i processens slutskede där KPMG blev motpart).

Är inte det väldigt dyrt att driva vidare en felaktig skiljedom?

– Nej, det kostar 450 kronor att ansöka i hovrätten.

Benedictsson tillstår att det kostar att anlita ombud om man vill ha det i hovrätten, men han vill inte gå in närmare i den process som Uppdrag Granskning tog upp eftersom han inte är insatt i just det fallet.

Jonas Benedictsson uppskattar att mer än 50 procent av hans verksamhet består av skiljemål; vissa år är det betydligt mer än så.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS