Realtid

Johanna Kull byter jobb på Avanza

Johanna Kull lämnar jobbet som sparekonom och tar i stället över som hållbarhetsansvarig. Foto: Avanza
Camilla Jonsson
Uppdaterad: 20 okt. 2020Publicerad: 20 okt. 2020

Johanna Kull lämnar rollen som sparekonom på Avanza – och går i stället in i rollen som hållbarhetsansvarig.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Johanna Kull, som är utbildad nationalekonom, tillträdde som sparekonom på Avanza i februari 2018, då hon efterträdde Claes Hemberg som lämnade nischbanken efter 20 år.  Nu är Johanna Kull klar för nya utmaningar.

– It’s been a blast, men nu är det dags för en ny utmaning. Slutar som sparekonom och blir istället hållbarhetsansvarig på Avanza. Ska bli så roligt att vara med och utveckla detta viktiga område som jag fullkomligt brinner för och där vi tillsammans kan göra så viktig skillnad,  skriver Johanna Kull i ett Twitterinlägg.

Rollen som hållbarhetsansvarig är en nyinrättad tjänst på Avanza. Johanna går in i den ny rollen under hösten, beroende på när hennes efterträdare som sparekonom är på plats.

– Det händer otroligt mycket på hållbarhetsområdet. Det handlar om regleringar, produktutveckling, efterfrågan från våra kunder. Uppdraget känns spännande eftersom hållbara investeringar kan göra skillnad. ESG är en av våra största megatrender, säger Johanna Kull till Realtid.

– Det handlar om att styra kapitalet i hållbar riktning, och det är en fråga och möjlighet som jag verkligen brinner för.

I rollen som hållbarhetsansvarig kommer Johanna Kull att rapportera till Åsa Mindus Söderlund,  koncernansvarig för CSR.

 

 

ANNONS

 

 

 

 

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

EU:s djärva drag för ekonomin – en delikat balansgång

ECB överväger en djärv räntesänkning att ge eurozonen ny ekonomisk fart. Samtidigt hotar flera externa faktorer – tajmingen blir avgörande. Inflationen i eurozonen ser ut att vara under kontroll. Europeiska centralbanken, ECB, kan därför dra till med ett djärvt drag för att kickstarta ekonomin – nämligen sänka styrräntan hela vägen ner från dagens 3,5 procent […]