Klädkoder för män och kvinnor bestäms av könsnormer som ofta sitter djupt rotade. Detta vill Åhléns ändra på med höstens modekampanj och får draghjälp av flera kända ansikten.
Johan Fant: "Kanske kan jag inspirera någon"
Mest läst i kategorin
Med kampanjen vill Åhléns ifrågasätta varför traditionellt manlig klädsel förknippas med mer status och makt än traditionellt kvinnlig.
MiaBrunellLivfors_150.jpg
– Vi tycker att det är dags att bryta den rådande klädmaktsordningen, som i alldeles för hög utsträckning styr hur vi klär oss. Med vår kampanj vill vi inspirera människor att klä sig precis som de själva vill, fritt från hämmande köns- och maktnormer, säger marknadschefen Lina Söderqvist.
För att sälja in kampanjen har flera kända personer involverats, bland andra Jens Lapidus, Kajsa Grytt, Mia Brunell Livfors och Johan Fant.
De har alla blivit stylade i Åhléns modenyheter med förhoppningen att hjälpa till att uppmana till uppbrott mot klädmaktsordningen och inspirera till ett mer könsöverskridande mode.
– Inför den här fotograferingen tänkte jag att det väl inte är så märkvärdigt att sätta på sig typiskt kvinnliga kläder. Men när jag stod där i studion och skulle fotograferas i rosa tröja och scarf kände jag, trots allt jag vet om de här konstruktionerna, en rent fysisk obekvämhet. De här föreställningarna är djupt rotade och det vill jag vara med att ändra på, säger Jens Lapidus, författare och advokat på Försvarsadvokaterna.
Johan Fant, CFO på Axel Johnson, kommenterar sin medverkan så här på sin Linkedinsida:
"Åhléns fortsätter att ta ställning i viktiga frågor. Det gillar jag!"
"Våra klädval har sen länge begränsats av könsnormer och avgör ofta om vi blir lyssnade på eller inte. En kvinna som klär sig manligt klär på sig makt, medan en man som klär sig kvinnligt klär av sig makt. Det måste vi kunna ändra på. Därför är jag nu med i Åhléns LinkedIn Lookbook. Kanske kan jag inspirera någon att våga utmana den rådande klädmaktsordningen."