Sparekonomen om den gråzon där analytiker får exklusiv hjälp att tolka information från börsbolag.
Joakim Bornold: ”Analytikermassage skadar förtroendet för börsen”
Mest läst i kategorin
I förra veckan slog Evolution Gaming analytikernas förväntningar för åttonde kvartalet i rad – något som fick många att höja på ögonbrynen.
– Analytikerna är för dåliga, men det är en väldigt svår uppgift att analysera ett bolag med relativt kort historik och väldigt stark tillväxt på många nya marknader. Det är högst ovanligt att ett bolag överträffar analytikernas förväntningar åtta kvartal i rad, men det är också ett väldigt ovanligt bolag vi pratar om här. Tilllväxten är minst sagt anmärkningsvärd och jag tycker analytikerna gör ett bra jobb efter förutsättningarna, säger Joakim Bornold, Sparekonom på Söderberg & Partners.
Däremot är han mer missnöjd över andra bolag som kontaktar analytiker i förväg i syfte att få dem att justera upp eller ner sina förväntningar.
– Förtroendet för börsen tar skada. Handeln bygger på att deltagarna agerar med samma information. Fenomenet är vanligare än man tror, även om jag tycker att det blivit bättre. Tydligaste är förstås när analytiker gör kraftiga förändringar i sina prognoser efter samtal med bolagen trots att bolagen själva ofta kommenterar att ingen ny information har getts ut, säger Joakim Bornold.
Enligt honom brukar diskussionerna om analytikermassage dyka upp i alla typer av bolag.
– Ericsson brukar nämnas i de här sammanhangen men allt från Nordea till Embracer har dykt upp i de här diskussionerna på senare år, säger han.
Vad krävs för att fenomenet ska minska?
– Att börsbolagen är öppna och transparanta med den information de ger ut, och det är de också i allt större utsträckning. Det handlar till exempel om möjlighet även för aktieägare att delta på kapitalmarknadsdagar och rapportdragningar via webbsändningar, men det handlar även om att lägga ut information på bolagets hemsida. Ofta handlar det inte om ny information utan snarare att bolagen hjälper till att förklara hur den ska tolkas. Det här blir en gråzon där alla visserligen har tillgång till samma information men vissa analytiker får hjälp att tolka den, säger Joakim Bornold.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.