Katarina Stenborg står inför en tuff utmaning – att vända skutan Fundedbyme och få bolaget att gå med vinst efter ett tufft år. Men hon tvekade aldrig när hon fick frågan om hon ville bli vice vd och operativ chef för crowdfundingbolaget.
”Jag lever efter mottot att man ska säga ja”
Mest läst i kategorin
Katarina Stenborg var fram tills nyligen doldis i finansvärlden. Nu ska hon ta sig an ett av branschens tuffaste uppdrag; att vända Fundedbyme till ett företag som återigen går med vinst efter ett tufft år där crowfundingbolaget störtdök på börsen och det rapporteras om en kris i bolaget.
Katarina Stenborg är uppvuxen i Stocksund med skilda föräldrar och en syster. Om det fanns något som hon absolut inte ville arbeta med som vuxen var det journalist. Detta sade hon bestämt till sina föräldrar som under hennes uppväxt båda två arbetade på en tidning, den ena som reporter och den andra med layout.
Hon började istället att studera internationell ekonomi på gymnasiet 1995.
– Jag har alltid velat plugga ekonomi och var intresserad av den bredd man fick där man kan jobba med så mycket olika saker. Det är en bra grund.
– Jag har inte haft några särskilda mål med utbildningen mer än att jag ville jobba inom området ekonomi. Jag tycker det är kul att jobba med människor också. Jag pluggade även marknadsföring men började jobba mer mot finans istället, säger hon.
Redan efter gymnasiet fick hon arbete på Stockholmsbörsen via konsultfirman Olsten Personalkraft (som sedan köptes upp av Adecco, reds anm). Hon hyrdes in till 13 olika receptioner och hade kundansvar. Första uppdraget var på OM som Stockholmsbörsen hette då, där hon trivdes allra bäst.
– Det var hela stämningen. Då var det inte så många, endast 300 personer som jobbade där. Det hände mycket. Jag sökte sedan jobb där och fick jobb i receptionen ett halvår men sökte mig vidare till ekonomiavdelningen.
Hon kände snart att hon behövde studera mer för att komma vidare på företaget och sökte sig därför till Södertörns högskola där hon pluggade ekonomi och tyska. Hon jobbade samtidigt extra på OM. Hon studerade även ekonomi i Tyskland under ett halvår.
Varför tyska?
– Det var mest för att det var roligt men också för att jag tänkte att Sverige och Tyskland hade bra handel, men den banan blev det ialla fall inte.
Efter studierna fortsatte hon arbeta på Stockholmsbörsen där hon arbetade under nästan 15 år i olika roller.
– Ja, precis jag har jobbat nästan hela mitt liv där.
Varför blev du kvar så länge?
– Det har varit så roligt och utvecklande. Jag har ju inte haft samma tjänst där hela tiden. Och även de gånger jag har haft i princip samma tjänst så har det ändå varit varierat. Det har tillkommit kunder i London, Norge och Island. Jag jobbade även med en sydafrikansk räntemarknad. Jag har också jobbat med en holländsk MTF, både derivat och aktier. Det har varit väldigt brett.
Katarina Stenborg arbetade först på Market Operations som betalnings- och settlementansvarig och har representerat verksamheten i flera större projekt bland annat Riksbankens nya betalningssystem. Hon var även främsta kontakten med stockholmsbörsens derivatkunder.
Senare fick hon huvudansvaret för cirka 80 banker och fondkommissionärer. Hon var även kundansvarig för den holländska handelsplattformen TOM där hon var projektledare för handelsplattformens implementation av aktie- och derivathandel. Hon arbetade även på Nasdaq OMX Broker Services som sålde back-offices-tjänster främst till mindre bolag som inte har egna system och personal. Där var Katarina Stenborg kundansvarig.
Hennes sista halvår på Stockholmsbörsen var hon ansvarig för projektledning och produktkampanjer och kundevenemang.
Vad var roligast?
– Jag tycker generellt hela tiden att det är kul att arbeta med människor. Jag har jobbat mycket med medarbetare och kunder. Det har kommit väldigt naturligt. I alla roller jag har haft har det varit jag som träffat kunder och representerat oss utåt. När jag jobbade på Operations var jag mycket i London och träffade alla kunder där och var ansvarig för dem och även över de svenska kunderna.
Vilka kunskaper och erfarenheter tar du med dig från Nasdaq?
– Dels att det är väldigt stor skillnad från att vara ett svenskt bolag till att vara ett amerikanskt bolag. Det tog ett tag men sedan när det väl slog igenom så märkte man att företagskulturen var väldigt olika.
Hon beskriver hur viktigt det blev med rapportering och att det blev mer hierarkiskt och inte alls samma platta organisation som vi är vana vid i Sverige
– Vi kan ju mejla en kollega och fråga om kollegan kan göra något för oss men i ett amerikanskt bolag måste min chef gå till kollegans chef och ställa frågan. Det blir så långsamt.
Det var år 2007 Nasdaq förvärvade OMX och Nasdaq OMX Group föddes. Katarina Stenborg arbetade då på Markets Operations.
– Det blev mer och mer med åren att man märkte av detta. De högre cheferna märkte nog av förändringarna tidigare. Jag var väldigt länge på Stockholmsbörsens derivatmarknad så vi var inte direkt påverkade medan andra avdelningar kände av det mer.
På Markets Operations fick hon även rollen som system- och testansvarig. Hon berättar att hon tagit alla chanser hon fått när förfrågningarna har kommit.
– Jag har testat systemen och har då lärt mig att förstå hur det är uppbyggt även om jag inte tycker att det är kul så har det ändå varit superbra att lära sig och förstå.
– Det är mycket bättre när man pratar med kunderna och man förstår hur allt bakom fungerar. Man förstår produkten och systemen, man ser helheten för att kunna hjälpa och komma på lösningar.
När Investeringssparkonton, ISK, infördes i Sverige den 1 januari 2012 arbetade Katarina Stenborg på Nasdaq OMX Broker Services och var representant från Nasdaq vid möten rörande detta. När hon sedan började på Carnegie Investment Bank deltog hon i samma möten som produktansvarig av just ISK.
Varför gick du till Carnegie?
– Jag kände mig klar med börsen och ville prova något nytt. Jag tyckte det skulle bli kul att arbeta hos någon som jag har haft som kund för att se andra sidan också. Vi på Nasdaq hade ju aldrig pratat med slutkunder. Det har varit väldigt viktigt och noga att vi inte får prata med privatpersoner utan vi hade bankerna som kunder. Nu fick jag möjligheten att möta privatpersonerna också. Jag fick ett bättre sammanhang och en helhetsbild. Det är roligt att få se hela kedjan.
Hon stannade dock endast på Carnegie under ett år. Hon berättar hur hon försökte få dem att förstå att ISK inte är en produkt eller projekt utan en del av det man handlar i nu.
– Mitt jobb var att integrera detta i resten av organisationen. Jag förklarade att det inte ska vara en specifik roll att det ska läggas ut på de olika delarna i hela organisationen. Mer eller mindre så rationaliserade jag bort min egen tjänst, säger hon.
Efter ett år, 2016, kände hon sig klar på Carnegie och blev i samma veva uppringd av en headhunter som berättade om den finansnischade kommunikationsbyrån Laika Consulting.
Vad var det som lockade med Laika Consulting?
– Dels var det mycket Ingemar (Rentzog reds anm.) som var vd. Han var duktig på att sälja in tjänsten och det verkade spännande. Det var något nytt för mig att jobba med företagen som var listade på börsen.
– Nu har jag ännu mer fått se hela kedjan. När jag började på Laika fick jag träffa företagarna vars aktier som handlades på börsen. Det är kul när man har fått se hela finansmarknaden, hela börssystemet. Dels de som handlar med aktierna, företagen vars aktier som handlas och handelsplatsen. Även nu med Fundedbyme är det ännu mer så. Då får man ju träffa bolagen redan innan då det bara är en idé och en start-up. Man får följa resan till den dag då de ska noteras.
På Laika Consulting var det till en början sagt att hon skulle jobba med undersökningar för att se hur nöjda aktieägarna var i bolagen och hur Laika Consulting kunde hjälpa till. Men det blev inte så. Hon arbetade mer som projektledare för de emissionspaket som Laika Consulting sålde.
I april 2018 kom nyheten att crowdfundingbolaget Fundedbyme köper Laika Consulting med målet att omsätta 40 miljoner under det första gemensamma verksamhetsåret. De förväntade sig också att det gemensamma nätverket kombinerat med en konsolidering av IR och större IPO-affärer skulle bli lukrativt.
Förberedelserna på Laika inför denna händelse var att man tog bort en del tjänster ”inhouse”, som egna formgivare och egen it-avdelning. Laika skulle fokusera på det man var bra på, det vill säga marknadskommunikation och investor relations. De som är kvar är IR-konsulter.
– Det var tufft men det är sådant som behöver göras. Det kommer bli bättre framöver när vi kan fokusera på det som vi är bra på, säger Katarina Stenborg.
Förfrågan om hon ville bli vice vd och operativ chef för Fundedbyme kom innan sommaren 2019 när hon fortfarande var mammaledig. Nu när nyheten har släppts och hon är tillbaka på kontoret blir hennes huvudfokus att sätta sig in i Fundedbymes verksamhet – vilket även innefattar joint ventures i Polen, Finland, Holland, Malaysia, Dubai och Singapore.
Var det självklart att tacka ja?
– Ja. Jag lever lite efter mottot att man ska säga ja. Det är klart att det känns utmanande eftersom det inte har gått jättebra för företaget. Men jag väljer att se det som en utmaning. Vi kan ju bara vända nu och bli bättre. Fundedbyme och Laika har väldigt bra grund att stå på. Nu har mycket arbete gått åt inför och efter noteringen. Nu ska vi fokusera framåt och hjälpa företaget att finna investerare och växa.
Ett år efter konsolideringen noterades Fundedbymes A- och B-aktier. Priset var 65 kronor för båda aktieslagen, vilket indikerade ett börsvärde om 350 miljoner kronor. Börspremiären gick dock inte som man hade hoppats och aktien handlades som högst till 44 kronor innan den började falla rejält till runt 15 kronor. I skrivande stund handlas aktierna runt 2 kronor.
Vad är din främsta utmaning?
– Just nu är det att lära mig och förstå Fundedbyme och hur det fungerar och hur vi kan få företaget att gå med vinst. Det är det som jag främst måste göra.
Varför blev du tillfrågad?
– Jag är bra på att se helheten i företaget, det som är bra för företaget och även för medarbetarna. Jag är strukturerad, jag kan hålla i hop allting. Det är många kreativa människor här som kan behöva lite styrning i bland.
På kontoret på Birger Jarlsgatan i Stockholm där Laika Consulting och Fundedbyme delar lokaler sitter 18 medarbetare i ett öppet kontorlandskap. Katarina Stenborg berättar att hon säkert suttit vid fem olika skrivbord sedan hon anställdes av Laika Consulting för snart fyra år sedan.
– Det är bra då man är med hela tiden och hör vad som händer. Vi bollar mycket med varandra, säger hon.
Vad blir ditt fokus 2020?
– Det är att Laika ska vara Sveriges ledande kommunikationskonsult och Fundedbyme ska vara det självklara stället dit man vänder sig för att finansiera sin affärsidé. Vi ska hjälpa företaget från idé till notering.