Birgitte Bonnesen vill inte recensera den förra ledningen eller Sundströms sorti. Men hon beskriver chefsröran och fastighetsaffärerna som isolerade händelser som inte är kännetecknande för Swedbank. "Det är inte vår kultur. Jag känner inte igen mig i det", säger hon.
"Jag hade inte en tanke på att bli vd"
Mest läst i kategorin
Birgitte Bonnesen blev tillförordnad vd i Swedbank efter att Michael Wolf fick sparken i februari. Hon har sedan dess varit förhandstippad att bli permanent vd, men har in i det sista vägrat kommentera ryktena.
– Jag vill inte spekulera i det, utan fokuserar bara på att jobba med banken och styrelsen har nu inlett en process att hitta en ny vd, sa hon i en intervju med Realtid.se i slutet av mars.
Men på torsdagen den 21 april strax efter klockan 18 fick hon formellt frågan från styrelsen om att bli permanent vd, vilket var ganska väntat.
– Det kändes helt otroligt roligt. Jag hade aldrig någonsin haft en tanke på att bli vd förrän Micke avgick och Sundström frågade mig. Då var jag chockad. I dag är jag stolt över att fått frågan, säger hon i en intervju med Realtid.se.
På presskonferensen som hölls med anledning av utnämningen beskrev hon den senaste tidens turbulens som "jobbig för många" och att hon också varit "frustrerad", men att hon ska eftersträva "arbetsro och lugn".
– Det tar såklart mycket energi när många undrar hur det står till på banken. Det måste man ha stor förståelse för. Men samtidigt har banken fortsatt att rulla på, precis som alla andra dagar. Och många medarbetare har inte upplevt att det varit någon kris överhuvudtaget, eftersom Swedbank är en extremt lönsam och välkapitaliserad bank. En av de bästa i Europa faktiskt, säger hon.
Men hur ser du på det rekordlåga förtroendet för Swedbank?
– Det är inte bra och vi ska jobba på många fronter nu. Men vi behöver arbetsro och lugn i leden så att vi kan koncentrera oss på våra affärer.
Hon avböjar att recensera förra ledningens agerande och vill inte kommentera att Anders Sundström fick avgå som styrelsens ordförande.
Men representerar de en kultur som är kännetecknande för banken?
– Det är inte vår kultur. Jag känner inte igen mig i den banken, säger Bonnesen.
Nu vill hon istället blicka framåt och lovar jobba hårt för att förtjäna kundernas förtroende "varje dag".
– Vi ska möta våra kunder där och när de vill och ska leva efter våra värderingar. Vi ska vara enkla, öppna och omtänksamma. Det är denna kultur som skapar långsiktiga värden för våra kunder för de samhällen vi verkar i och för våra många aktieägare.
30-årig karriär på Swedbank
Birgitte Bonnsen föddes 1956 i Odder söder om Århus på Jylland i Danmark. På 80-talet började hon arbeta inom Danmarks motsvarighet till svenska sparbanksrörelsen. Hon säger att hon alltid tilltalats av sparbankskonceptet.
– Det ligger nära mina egna värderingar. Det är banker som är närmare människor och som också verkar i det lokala samhället. Vänligare banker. Det är så kunder uppfattar oss när vi möter dem. Men det är inte den generella perceptionen, vilket är ett problem för hela bankbranscen, säger Bonnesen.
På vilket sett skulle Swedbank vara en vänligare bank?
– Vi försöker bidra till att integrera nyanlända i systemet och det är något som präglas av omtanke tycker jag. Vi har tagit fram åtgärdsplaner tillsammans med kommuner för att hjälpa nyanlända att öppna konton och informera dem om hur de kommer in i det finansiella systemet i Sverige.
Redan 1987 gick Bonnesen till svenska Föreningssparbanken som 2006 blev Swedbank. Hon har sedan dess förblivit trogen banken och haft flera ledande positioner inom koncernen.
Senast var hon chef för den baltiska verksamheten där hon utvecklat Swedbanks digitala profil. Dessförinnan ansvarade hon för internrevisionen. Och 2008-2009 var hon chef för Globala Finansiella Institutioner och Trade Finance.
"Modern ledare"
2004-2008 ansvarade hon för CRM på Swedbank Markets och hon har också hunit vara strategisk affärsutvecklare och chef för Institutioner Mature Markets inom Swedbank Markets.
– Det som varit viktigt för vårt belsut är att Birgitte haft många tunga befattningar inom Swedbanks alla affärsområden stora företag och institutioner, den svenska bankverksamheten och den baltiska bankverksamheten och du har därtill jobbat med interrevision, sa Swedbanks nytillträdde ordförande Lars Idermark på presskonferensen.
Han beskrev även Bonnesen som en "modern ledare" med både "djup och bredd inom många centrala områden".
– Det kan handla om prioritera affärsprocesser, att styra och utvärdera stora IT-projekt, värdera frågor utifrån risk och väsentlighet. Birgitte förmår även att hålla högt tempo och att entusiasmera sina medarbetare. Sist men inte minst kan hon organisationen och bär den inom sig, sa han.
Uppskattad internt
Enligt uppgifter till Realtid.se är Birgitte Bonnesen mycket uppskattad internt i Swedbank. Inte minst tack vare hennes långa karriär i banken och starka CV. Och det hade varit en stor besvikelse för många om det blivit ännu en extern, manlig vd.
Hon beskrivs också som betydligt mer synlig än sin företrädare Michael Wolf. Hon pratar med medarbetare vid kaffemaskinen och äter i personalmatsalen. Wolf var däremot ganska osynlig och mer externt orienterad. Personalen ska ha sett mer av Göran Bronner, som nyligen avgick som finanschef, än av Wolf.
Uppgifter gör även gällande att Bonnesen är en skicklig talare samt väldigt synlig i banken och duktig på att samla ihop och ingjuta stolthet i personalen. Hon beskrivs också som behaglig och med båda fötterna på jorden, samtidigt som hon är stark och tar plats.
Folksam: "Hon har god kännedom om banken"
Carina Lundberg Markow chef för ägarstyrning på Folksam, som är största ägare i Swedbank, kommenterade vd-ryktena i en intervju med Realtid.se i början av april. Hon sa då att hon tycker att Bonnesen är "ett utmärkt val".
– Hon har god kännedom om banken och stort förtroende vilket är viktiga egenskaper i ett sådant här läge, sa hon till Realtid.se och syftade på krisen.
Hon lyfte också fram att Bonneson framgångsrikt lett arbetet med den digitala utvecklingen i Baltikum, som fungerat som testmark för Swedbanks digitala satsning som nu ska implementeras på allvar i Sverige.
– Det är viktigt att kunna leda en förändring mot en mer kundvänlig bank. De flesta har lågt förtroende för sin bank, förutom Handelsbankens kunder. För att komma in i liga när det gäller kundnöjdhet så tror vi att den digitala utvecklingen är central, sa Carina Lundberg Markow.