Han är mest känd som färgstark vd och koncernchef på SAS. Men också för sitt nydanande tänk inom management. Realtid Karriär fick en intervju med nestorn Jan Carlzon som fick Stora Hederspriset på Chefgalan 2016.
"Jag älskar människor"
Mest läst i kategorin
JanCarlzon_hojdare.jpg
Hur kommer det sig att du blivit en pionjär inom det moderna svenska arbetslivet?
– Nästan i världen, om jag får vara lite skrytsam. Det var därför att jag insåg att den gamla industriella miljön med maskiner i fokus inte var aktuell längre i ett flygbolag. Vi brukar flyga flygplan sa jag, men nu måste vi lära oss hur man flyger människor. Det vill säga ha fokus på människorna i företaget och organisationen.
Så det var ett paradigmskifte från maskin till människa?
– Ja, kanske inte redan på 1980-talet, men i flygbolaget var det det, och andra flygbolag tog efter mycket. Idag finns ju detta i majoriteten av företagen. Till och med Kina håller på och svänger nu från en industriell ekonomi till tjänste- och serviceekonomi.
Men varför var du så före din tid?
– Jag kom från ett serviceföretag, Vingresor, och hade lärt mig by practice kan man säga. Jag hade en väldigt bra vd, och på Handelshögskolan läste jag ekonomisk psykologi som var ett ämne där man fick lära sig om consumer behaviour. Man fick lära sig att jobba på intäktssidan och inte bara på kostnadssidan, som alla andra gjorde. Jag har haft tur! Sedan älskar jag människor, och det måste du göra för att kunna jobba genom människor.
Är det tricket för att lyckas som företagsledare?
– Ja, om du förstår att ledarskap är att jobba via människor, då gäller det att du både tycker om människor, kan visa dem respekt och kommunicera på ett bra sätt.
Din bok "Riv pyramiderna!" från 1985 har blivit en klassiker inom management. Varför skrev du den?
– Vi var ju mitt i sucess-storyn då och Bonnier bad mig skriva en bok. Jag kände att det var några grupper på SAS som inte hade accepterat det jag hade försökt skapa. Det var teknikerna och piloterna, och jag förstår det. För en tekniker ser ju aldrig kunderna, bara flygplanen. Piloten kände att flygplanen var det viktigaste. Så jag tänkte att skriver jag en bok så kommer alla att läsa den och då kanske till och med de grupperna förstår vad jag är ute efter.
Är du förvånad över att boken fortfarande säljer?
– Nej, jag är bara så väldigt lycklig över det. För det betyder ju att jag inte har marginaliserats på äldre dar, utan jag lever och mina tankar lever. Det är väl vad alla önskar, att man sätter ett fotavtryck någonstans i historien.
Vad skulle du säga krävs för att ett företag ska lyckas?
– En vision, ett mål, en klar väg som du kallar strategi eller affärsidé. Det är avgörande, och den ska vara så smal som möjligt. Det var en amerikansk reklamguru som sa: "Give me the freedom of a tight brief". Ju tightare det är desto mer krativitet skapar du. Säger du att vi kan göra nästan vadsomhelst så dödar du kreativiteten.
Till sist, dina bästa ledarskapstips?
– Lyssna, var modig och beslutsam, kommunicera, se människor, följ upp människor och visa respekt. Sedan ska du vara ödmjuk. Det är nog första gången jag har varit lite skrytsam på en sådan här tillställning, men jag tycker att jag har rätt till det. Så är det.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.