Flera tunga myndigheter säger ja till förslag om att Ekobrottsmyndigheten ska få ett rikstäckande ansvar för ekobrottsbekämpningen. Samtidigt riktas skarp kritik mot EBM.
Ja till samlad ekobrottsbekämpning
Mest läst i kategorin
En ny Ekobrottsmyndighet kan vara klar i januari 2012. Ett förslag är att EBM ska få ett rikstäckande ansvar för ekobrottsbekämpningen. Men innan beslutet tas har justitiedepartementet tagit emot remissvar från landets berörda myndigheter och organisationer. Realtid.se har läst svaren.
Realtid.se har även tidigare berättat hur Advokatsamfundets Anne Ramberg rasat mot EBM då hon menar att ekobrottsmyndighetens personal ”saknar grundläggande kunskaper”. Likväl gav Advoaksamfundet klartecken för att EBM får ett nationellt ansvar för samtliga brottstyper som myndigheten handlägger då ett nationellt ansvar kan bidra till en mer enhetlig, konsekvent och förutsebar verksamhet.
Ekobrottsmyndighetens
Hon pekar på att det kriminella samarbetet över gränserna ökar och att den finansiella turbulensen möjliggör mer avancerad ekonomisk brottslighet, vilket innebär höga krav på EBM:s specialistkunskaper.
Med det nya förslaget sprids dessutom kunskapen och specialistkompetensen som man byggt upp under 12 år över hela landet, uppger EBM.
”Ett nationellt ansvar för Ekobrottsmyndigheten skapar förutsättningar för en mer enhetlig behandling av ekobrotten både på ett övergripande strategiskt plan och i hanteringen av varje enskilt ärende”, skriver EBM.
Myndigheten menar att förslaget gör att det blir enklare för medborgarna och allmänheten att förstå var man ska vända sig när det gäller ekobrottsfrågor. Detsamma gäller de utländska kollegorna som i dag kan ha svårigheter att veta vilken svensk myndighet de ska vända sig till. Vilket, enligt EBM, kan leda till onödiga fördröjningar i angelägna ärenden.
”En nationell tillgång till Ekobrottsmyndighetens specialistkompetens medför mer effektiv utredning av de komplicerade ärendena nationellt sett och större rättssäkerhet för den brottsmisstänkte”, skriver EBM.
Det nya ansvaret för EBM skulle dessutom innebära en nytändning för de som arbetar på myndigheten. Dessutom sänder det en signal till omvärlden att ekonomisk brottslighet prioriteras i Sverige, hävdar EBM.
Men det finns även vissa konsekvenser, enligt EBM. Man menar att det finns en risk för att myndigheten kommer att ta över enheter (rotlar) från Åklagarmyndigheten med relativt stora balanser av ekobrottsärenden, vilket på kort sikt kommer att ge ett försämrat resultat på årsbasis för myndigheten.
Regeringen har räknat med att EBM:s kostnader kommer att öka med 121 miljoner kronor om förslaget går igenom. Men enligt EBM:s egna uträkningar är summan något högre, 125 miljoner kronor. Start och anställningskostnader har beräknats till 8,3 miljoner kronor.
EBM poängterar att hur organisationen ska se ut bör beslutas av EBM men i samråd med i första hand Åklagarmyndigheten, Polisen och Skatteverket.
Till skillnad från regeringens förslag om två åklagare per enhet kräver EBM att det ska finnas tre åklagare eftersom verksamheten annars riskeras bli för sårbar vid bland annat semestrar och sjukfrånvaro.
EBM räknar även med att behöva anställa 25 åklagare, cirka 50 poliser, åtta ekorevisorer, tio ekoadministratörer och två analytiker.
Det är mycket angeläget med en snabb beslutsprocess i frågan då en ovisshet kan få en negativ effekt på ekobrottsbekämpningen, skriver EBM och pekar på att intresset av att ha kvar ekoåklagartjänster vid Åklagarmyndigheten kan minska.
Finansinspektionen
I sitt remissvar till Justitiedepartementet påpekar dock FI att Sverige borde bli bättre på att utvärdera effektiviteten av Sveriges bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism. Bland annat eftersom Financial Action Task Forces (FATF) senaste utvärdering konstaterade att Sverige har brister vad gäller utvärdering av systemen. Det kan därför vara på sin plats att diskutera Ekobrottsmyndighetens roll vad gäller framtida utvärderingar, menar FI.
Därtill föreslår Finansinspektionen att investeringsbedrägerier, som inte omfattas av det aktuella förslaget, också kan hanteras av en samlad Ekobrottsmyndighet. I dagsläget hanteras investeringsbedrägerier av de internationella åklagarkamrarna inom Åklagarmyndigheten och Ekobrottsmyndigheten.
”När det nu föreslås att Ekobrottsmyndighetens ansvarsområde utökas, skulle Finansinspektionen därför gärna se att man även gör en översyn av investeringsbedrägerier.”
Skatteverket
Skatteverket anser att det skulle bli mer effektivt om verket själva hanterar utredningar av skatte- och bokföringsbrott: ”Polisiära utredningsresurser vid Ekobrottsmyndigheten bör istället primärt inriktas på att utreda andra ekobrott än skattebrott och till de delar där det krävs kvalificerad polisiär kompetens”.
Det är vidare konstigt att Skatteverkets roll inte utvärderats i utredningen, anser myndigheten, som tycker att avgränsningen varit för snäv: ”Skatteverket har en stor och väl fungerande brottsbekämpningsverksamhet som måste beaktas när förslag om en ny rikstäckande organisation föreslås”.
Brottsförebyggande rådet, Brå,
”Om Ekobrottsmyndigheten ska finnas kvar anser Brå att det är bättre att myndigheten får nationell kompetens än att behålla dagens ordning med begränsat ansvar.”
Brå pekar på att svenska EBM har haft brister allt sedan myndigheten infördes för 15 år sedan. Till skillnad från de danska och norska motsvarigheterna har EBM saknats i stora delar av landet.
Brå menar även att myndighetsstrukturen är uppdelad utifrån vissa brottstyper medan de kriminella inte gör samma uppdelning av vilken brottslighet de ägnar sig åt.
Problem uppstår därför vid blandbrottslighet, menar Brå.
Då EBM bara handlägger ekonomisk brottslighet måste ändå polis- och åklagarväsendet ha kvar en betydande kompetens på ekobrottsområdet. Några av sådana områden är bedrägerier, förskingring, trolöshet mot huvudman, korruptionsbrott samt penninghäleri och andra brott med koppling till penningtvätt.
Risken med det nya förslaget kan dock vara att resurser och kompetens splittras då polis och åklagare, i länen utanför storstadsområdena, dräneras på sin kompetens på ekobrottsområdet eller att dessa myndigheter inte längre satsar på ekobrotten.
Sara Johansson
Helene Rothstein Sylvesten






