JKL-konsulten Tobias Lennér går in som delägare i kommunikationsbyrån Rippler.
IR-proffs ny storägare i Rippler
Mest läst i kategorin
Kommunikationsbyrån Rippler Communication verkar i gränssnittet mellan kommunikation, marknadsföring och affärsutveckling. Nu går Tobias Lennér in som en av huvudägarna samtidigt som Rippler spetsar till erbjudandet inom strategisk och finansiell kommunikation.
Uppdragen spänner från finansiell kommunikation till integrerad marknadskommunikation med innehållsproduktion i alla kanaler. Byrån grundades 2006 av Åsa Wilde och Katrin Ludvigsson.
– Nu går vi in i en fas där Tobias Lennérs breda erfarenhet dels från kommunikations- och tjänstesektor, dels från affärs- och organisationsutveckling gör honom till en självklar del av byråns framtid, säger Katrin Ludvigsson, medgrundare och vd för Rippler.
Tobias Lennér kommer närmast från rollen som rådgivare på JKL. Han har tidigare arbetat som affärsjournalist på Sveriges Television. I början av 2000-talet var han chef för Telias IR-, press- och externkommunikation, och byggde upp koncernens IR-funktion inför bolagets börsnotering. Han har även varit vd för Halebop, SF Sverige och The Phone House samt affärsområdeschef för Com Hem. Tobias Lennér har dessutom varit ordförande för och styrelseledamot i flera branschföreningar samt börsnoterade och private equity-ägda bolag.
Vad lockar med Rippler?
– Framförallt blev jag som kund imponerad av Katrin Ludvigsson som grundat Rippler. Rippler är en kreativ och vass fullservicebyrå ur flera perspektiv, med ett starkt team. Jag ser fram emot att vara med och fortsätta utveckla byrån. De bästa kommunikationsbyråerna utvecklas nu, liksom Rippler, till att verka i gränslandet mellan kommunikation och affärsutveckling, vilket passar mig med min bakgrund, säger Tobias Lennér.
– Rippler har en styrka inom corporate och finansiell kommunikation samtidigt som byrån är skicklig på att utveckla kommunikation som stödjer bolagets kommersiella affär.
Lämnar du JKL helt nu?
– Ja
Hur stor ägarandel går du in på?
– 40 procent.
Vad är det vanligaste felet man gör när det gäller kommunikation och affärsutveckling inom finansbranschen?
– Ett återkommande fel är att man inte beaktar kommunikationen vid beslutstillfället och att man inte förbereder sig för olika potentiella scenarier där kommunikation kan göra skillnad. I många fall i finansbranschen ser man också media mest som ett hot när det samtidigt är en stor möjlighet.
Förra året var ett bra M&A-år, vad tror du om 2020?
– Så länge vinsterna ökar och räntorna fortsätter att vara låga skulle jag gissa att det fortsätter att vara full fart.