Ett företags förtroendekapital byggs upp över tid av flera aktörer inom organisationen. Att skapa förståelse och intresse för en verksamhet är en komplex process. En kritisk funktion ligger i att skapa relationer med kapitalmarknaden och andra intressenter som kan stödja företagets utveckling. Investerarrelationer, eller IR, kommer troligen att bli än viktigare i ljuset av ökade förväntningar på tydligare hållbarhetskommunikation. Det skriver Per-Erik Holmström, President IR Global League och Isabelle Boyer de la Giroday, CEO IR Global League.
IR centralt när det kommer till hållbarhetsfrågor
Mest läst i kategorin
I mindre företag är det vanligtvis vd och/eller CFO som ansvarar för detta, medan större företag ofta har en mer specialiserad IR-funktion. Placeringen och utvecklingen av IR-rollen har diskuterats inom flera europeiska IR-organisationer under de senaste åren. Införandet av EU:s nya hållbarhetsdirektiv CSRD kan mycket väl påskynda förändringar i hur IR-funktionen fungerar inom börsnoterade och icke-noterade företag.
I vår senaste bok, ”The Importance of Symbiosis Between Presentations, Investor Relations and Research”, ger vi ett europeiskt perspektiv på hur IR behöver utvecklas och ta en mer strategisk roll. Givet den omfattning av kunskap och ansvar som är förknippat med rollen, rekommenderar vi att IR organiseras på högsta ledningsnivå och inte som en underavdelning till CFO eller kommunikations-/marknadschef.
IR:s involvering i företagets strategiska beslut kan inte överskattas. Den IR-ansvariga kan förse ledningen med information om omvärlden som berikar och utmanar företagets strategi. En bra IR-ansvarig fungerar som en katalysator som både utmanar och stödjer företagets strategi, samtidigt som den är i kontakt med flera olika externa och interna intressenter.
Boken pekar också på att symbiosen mellan presentationer, strategisk IR och kontakt med research spelar en viktig roll för optimal företagsvärdering över tid. Att undvika att resultatpresentationer krockar tidsmässigt med stora konkurrenter blir nästa utmaning att lösa.
För att maximera effekten av det arbete som lagts ner i planeringsprocessen, bör samarbete med andra IR-personer på europeisk nivå inkluderas för att säkerställa att informationen delas så brett och effektivt som möjligt.
Det kommande CSR-direktivet understryker IR-teamens roll som en nyckellänk mellan företaget och kapitalmarknaderna. Detta stödjer tesen att IR-avdelningen bör vara stark och ”oberoende”, och kanske till och med ligga på styrelsenivå.
Vi har sett att analytiker och rådgivare alltmer inkluderar CSR/ESG i sin research och att dialogen mellan företaget och investerarna ofta sker genom IR och research. Vi har även observerat att vissa företag överväger att inrätta hållbarhetsutskott i sina styrelser, vilket stödjer vår åsikt att IR och hållbarhet bör närma sig varandra.
Vi fick nyligen frågan i en podcast om hållbarhetsfrågor är mer relevanta för resultat eller risk. Förenklat kan man säga att det initialt påverkar risken mest, eftersom institutionella investerare kan ha svårt att investera i företag som inte tillhandahåller tillräckligt med hållbarhetsinformation, vilket skapar en barriär för investeringar. På längre sikt kommer det troligen att ha en positiv inverkan på resultatet, eftersom företag med starkt hållbarhetsengagemang troligen vill samarbeta med andra företag med samma värderingar.
Hållbarhetsfrågor är inte nya för börsnoterade företag. Men eftersom CSR-direktivet även gäller större och mindre icke-noterade företag, kommer fokus sannolikt att riktas mot dem som för närvarande inte har en IR-funktion, och i synnerhet de som inte har en avdelning som specifikt hanterar hållbarhetsfrågor. Därför föreslår vi att en kombination av de två kan vara det bästa strategiska beslutet att fatta.
Per-Erik Holmström
President IR Global League
Isabelle Boyer de la Giroday
CEO IR Global League