Att pensionsportalen Minpension inte vill utveckla en flyttfunktion för pensionsförsäkringar beror på att bolaget är ett dotterbolag till Svensk Försäkring. Det säger Nordnets sparekonom Frida Bratt.
Intressekonflikt i Minpension: ”Står inte på konsumenternas sida”
Mest läst i kategorin
Frida Bratt kämpar oförtrutet mot avgiftstak och för en fri flyttmarknad.
Portalen Minpension menar hon är en bromskloss i sammanhanget och Nordnet har i flera sammanhang föreslagit att sajten skulle kunna utvecklas till att bli både en informations- och flyttportal. Det innebär att portalen utrustas med en flyttfunktion så att sparare lättare kan administrera pensionsflyttar – något som Anders Lundström, vd för Minpension, dock avfärdar.
– Det gjorde mig först lite förvånad. Varför är Minpension så negativt till ett förslag som syftar till att digitalisera och standardisera flyttar? Det skulle i förlängningen stärka konsumentnyttan och pressa priser, säger Frida Bratt till Realtid.
Minpension har å sin sida gjort en undersökning som visar att konsumenterna inte vill ha en flyttfunktion.
– Jag kollade upp studien som Anders Lundström refererar till, och det visar sig att den är från 2016, alltså sex år gammal. Men jag hittade också en till studie som Minpension lät undersökningsföretaget Augur göra 2018. Där uppgav Augur som en av huvudinsikterna att ”konsumenterna förväntar sig mer än bara information”. Dessutom uppges att flera av konsumenterna uttalar förväntningar på att de nu ska kunna göra flytten digitalt på skärmen. Den studien verkar dock Minpension vara tysta om, säger Frida Bratt.
Hon lanserar sedan själv en egen hypotes till varför hon upplever att Minpension inte lyfter fram studien från 2018 lika mycket som den från 2016.
– Svaret finns kanske i att Minpension i Sverige AB är ett helägt dotterbolag till branschorganisationen Svensk Försäkring. Minpensions styrelseordförande är Svensk Försäkrings vd. Styrelsen består till hälften av ledamöter från staten, till hälften från pensionsbolag. Svensk Försäkring är alltså en mäktig del av Minpension, och branschorganisationen har knappast utmärkt sig för att stå på konsumenternas sida i flytträttsfrågan, säger Frida Bratt.
Däremot tror hon att de statligt utsedda ledamöterna vill verka för konsumentnytta, och tycker därför att staten behöver ta initiativ till en standardiserad, central och digital flyttportal.
– Det har gått sex år sedan Minpension slog fast att man ska erbjuda konsumenten flyttinformation i form av så kallade flyttblad, men fortfarande finns inga sådana flyttblad. Man kan jämföra med Norge, där staten såg till att branschen inrättade en pensionsportal med flyttfunktion på 1,5 år. Branschen i Sverige har noll incitament att underlätta flyttar, och därför behöver initiativet till en flyttportal komma från riksdag och regering. Staten måste ta sitt ansvar i Minpension, säger hon.