Realtid

"Inte bara priset som är viktigt"

Rikard Josefson, vd för Avanza.
Rikard Josefson, vd för Avanza.
Camilla Jonsson
Uppdaterad: 13 mars 2019Publicerad: 13 mars 2019

Avanzas vd Rikard Josefson medger att det kanske kan vara lite krångligt med de olika courtageklasserna. –Vi kan säkert bli ännu tydligare med information kring de olika klasserna, säger han till Realtid som en kommentar på Claes Folkmars krönika.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

”Avanza och Nordnet, liksom flera andra aktörer som erbjuder aktiehandel mot retailmarknaden har också ett minimicourtage för de olika “courtageklasser” som de vill att kunderna väljer emellan. Detta gör att värdepappersaffärerna riskerar att bli dyra även om kunden håller sig inom det beloppsintervall som nätmäklarna anger som lämpligt vid val av “courtageklass,” skriver Realtids krönikör Claes Folkmar.

Det kommentarer Rikard Josefson så här:

– Syftet med de olika courtageklasserna är att kunden själv ska kunna välja den som blir bäst, anpassat efter just hens handelsmönster – och kunden kan förstås ändra klass varje dag. Det finns inga begränsningar här. 

– När nätmäklare klev in på marknaden så var ett lågt courtage det primära för kunden och här har vi varit drivande i att få ned courtaget med 90 procent. Med dagens nivåer är det inte bara priset som är viktigt utan även användarupplevelsen har väldigt stor betydelse. Det handlar om realtidskurser och en massa andra funktioner.

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS