Svenska startupbolaget The Great Collective vill öka närvaron för sin app Insurely som ger konsumenter bättre koll på sina försäkringar. Närmare 4 nya miljoner kronor ska hjälpa företaget att nå ut i övriga Europa.
Insurtech-startup laddar inför Europa-lansering
Insurtech är en av de hetaste fintechnischerna för närvarande. Försäkringsbranschen anses ligga efter övriga finanssektorn. En av de mest kända apparna är svenska Hedvig. The Great Collective lanserade sin app Insurely för drygt ett år sedan. Den har nu 6 500 användare som får koll på befintliga försäkringar, få tips på försäkringar och även konkreta förslag på försäkringar hos försäkringsbolag.
I en såddrunda bland ängelinvesterare har The Great Collective precis fått in 3,7 miljoner kronor.
– Vi har ett stort nätverk från början. Nu har vi fått en bra match där samtliga affärsänglar bidrar väldigt mycket i kompetens och ytterligare nätverk, säger Lotta Rauséus, medgrundare, marknadschef och operativ chef på det lilla företaget med kontor på Norrmalmstorg i centrala Stockholm.
Hon har en bakgrund som managementkonsult på EY, med erfarenheter inom försäkring och regelefterlevnad.
Kapitalet ska företaget använda dels för produktutveckling och dels marknadsföring. Sverige är först ut, sedan är tanken att nå ut vidare i Europa.
– Om inte alltför lång tid går vi ut i övriga Norden. Sedan i vissa utvalda länder. Det skulle kunna vara Tyskland beroende på vilken strategi vi tar, säger Lotta Rauséus.
Hur påverkas ägarbilden av såddinvesteringen?
– Det sker alltid en utspädning när gäller kapital i en sådan här process. Vi har som ambition att bli ett riktigt stort bolag.
Hur stor andel behåller ni?
– Vi äger tillsammans en stor majoritet av bolaget.
Vad har man för nytta av appen?
– Försäkringar är svåra och komplexa idag och dessutom otillgängliga eftersom du har försäkringar exempelvis via arbetsgivaren som många inte har koll på. Appen ger dig en översikt oavsett bolag.
Inriktningen är speciellt familjer och appen ska ge en samlad bild över hela hushållets försäkringssituation.
I affärsmodellen ingår också att vara försäkringsförmedlare mot provision åt försäkringsbolag. För närvarande finns två avtal på plats – med ICA Försäkring och nischspelaren Paydrive, specialiserad på bilförsäkringar.
– Vi har ytterligare tre avtal i pipen.
2018 omsatt The Great Collective blygsamma 30 000 kronor.
– Tanken är en snabb tillväxttakt framåt.
Kommer ni ta in ytterligare kapital?
– Ja, vi siktar mot ytterligare en kapitalrunda inom ett år, säger Lotta Rauséus.