Realtid

Ingager trotsar Brexit, startar London-kontor

Jimmy Jakobsson, vd och grundare och Henrik Almskoug, director och grundare, Ingager
Miriam Istner-Byman
Uppdaterad: 04 juli 2017Publicerad: 04 juli 2017

Ingager,  ett snabbväxande bolag specialiserat på att hjälpa uppdragsgivare att nå konkreta affärsmål på Facebook och Instagram, öppnar kontor i London. "Brexit avskräcker inte oss, men det är klart att vi följer vad som händer" säger Jimmy Jakobsson, vd och grundare till Realtid.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ingagers tillväxt har ökat kraftigt sedan starten 2011. Förra året usågs bolaget till femte snabbast växande bland Dagens Industris gasellföretag i Stockholm. Idag har Ingager cirka 70 medarbetare i Stockholm, Berlin och Oslo. Den 1 september öppnar kontoret i London.

Varför etablerar ni er i London?

– Det finns stora möjligheter i Storbritannien för ett företag som Ingager. Storbritannien är en starkt växande ekonomi, Brexit till trots. Vi ser en potential för vår metod och teknik. Dessutom är en stor del av landets befolkning aktiv i sociala medier, över 30 miljoner människor använder Facebook. Den här satsningen är ett naturligt steg efter vår lansering i Tyskland, 2015, som har varit framgångsrik på många sätt. Vi har nu en etablerad strategi som vi anser fungerar för att gå in i nya marknader, säger Jimmy Jakobsson, vd och grundare till Realtid.se och fortsätter:

Så Brexit avskräcker inte er?

– Brexit avskräcker inte oss, men det är klart att vi följer vad som händer. Förhoppningsvis kan det avskräcka några konkurrenter… Vår ambition är att bygga ett brittiskt bolag som agerar på den brittiska marknaden och växer organiskt.

Bland uppdragsgivarna finns företag som Henkel, Innocent, ATG, Postkodlotteriet, BMW, Mini, Schibsted, Daniel Wellington, PwC, Mathem och Bonnier.

Jimmy Jakobsson kommenterar:

Vad utmärker era kunder?

ANNONS

– Vi har välkända stora varumärken som kunder. De utmärks av att de vill testa nya saker och ser potentialen i Facebook. De inser att det är en kanal som inte ska betraktas som en i mängden. Men fortfarande finns en osäkerhet hos många företag för hur man ska arbeta med Facebookplattformen.

Ser ni någon skillnad i hur marknaden betraktar Facebook som försäljningskanal jämfört med när ni grundades 2011?

– Förändringen har varit starkt positiv. Idag handlar det mycket om att köpa räckvidd databaserat, innehåll istället för att få organisk räckvidd. Vi har inte sett några trender som har påverkat oss negativt under de senaste åren. Utvecklingen är på de människor som använder plattformens villkor, bra innehåll, långsiktighet och hög relevans är ett måste.

Hur framgångsrika anser ni att svenska företag är i att skapa konkreta resultat genom Facebook och Instagram?

– Det är väldigt varierande. Några lägger ner stora resurser på att investera i försäljning på Facebook medan andra ser Facebook som en kanal bland alla andra. Facebook har idag två miljarder användare, så möjligheterna är enorma. Vi tycker därför att företag ska arbeta aktivt med Facebook som en försäljningskanal.

Vad har företag att vinna på att vara aktiva på Facebook?

– Företag har otroligt mycket att vinna, eftersom de på ett kostnadseffektivt sätt kan nå en stor del av sin målgrupp. Ett tips är att betrakta sitt engagemang i Facebook som något långsiktigt på så vis att man bygger och utvecklar en relation till sina kunder snarare än att enbart sälja sina produkter med sista klicket.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS