Ikeas bolag Interogo köper allt fler aktier i H&M. Peter Malmqvist, chef för Aktiespararnas Analysguiden vet varför.
”Ikeas intresse för H&M är en renodlad kapitalplacering”
Mest läst i kategorin
Ikea köpte 500 000 aktier i Ikea i mars och äger nu 1,1 procent av kapitalet i bolaget. Varför köper Ikea så mycket aktier i H&M?
– Jag tror att det är en renodlad kapitalplacering. Jag tror inte det är en förberedelse för ett uppköp av H&M, vilket det har spekulerats om. Hade jag sådana planer skulle jag inte börja med att köpa upp kursen i målbolaget, vilket köpen ganska säkert bidrar till. Då skulle jag ligga lågt och låta kursen falla, för att därefter kliva in på banan, i ett välriktat slag, köpa kontant och med betydande överkurs från en låg kurs, säger Peter Malmqvist, chef för Aktiespararnas Analysguiden.
Hur mycket tror du man vill köpa?
– Jag vet inte de finansiella musklerna i detta bolag, men jag tror inte den nuvarande gränsen är helig. Jag kan tänka mig att köparna nu vill se att bolaget börjar utvecklas åt rätt håll, innan man köper mer.
– Det är ju ett ganska kraftigt ”bottenfiske” köparna ger sig in på och då vill man nog få bekräftelse på att placeringen är rätt, innan det är dags att gå vidare.
Vissa analytiker benämner Ikea som en idealisk partner för H&M. Delar du den uppfattningen?
– Möjligen som ägare, eftersom både kommer från tydliga ”familjedominerade” imperier och har ett utpräglat långsiktigt perspektiv, men operativt ser jag inga likheter.
– Visst, det är konsumenter som köper prylarna i slutändan och det skall vara billigt, men det är ju helt olika produktions- och marknadsförutsättningar. Det finns knappast några synergier i leverantörsledet och inga synergier på marknaden. Det är ju inte svårt att gå ur ”Ikea-ladan” och in i köpcentrets andra lada, den med H&M-butiken och köpa kläder och smink. Det blir knappast lättare för konsumenten om vi stuvar in allt i samma lada.
Vilken typ av affärer skulle Ikea och H&M kunna göra tillsammans?
– Jag tror bara det kan handla om samarbete på ägarsidan, att Ikea-sfären backar upp familjen Persson i ett tufft läge, inte för att vara bussig, utan för att de ser en bra affär.
Kommer vi någonsin att kunna köpa kläder på Ikea och möbler på H&M?
– Aldrig!