Varje år tvingas ICA:s leverantörer att betala mångmiljonbelopp till det lilla schweiziska företaget Epic Partners med fem anställda. Leverantörer som inte betalar riskerar att tas bort från hyllorna på ICA.
ICA pressar leverantörer att betala miljonbelopp till hemligt bolag i Schweiz
Mest läst i kategorin
Dataentreprenören Jens Nylander kunde nyligen visa att landets ICA-handlare hade gjort extra aktieutdelningar om minst 6 miljarder kronor – pengar som media och allmänhet har missat att se. Granskningen baserades på 1 232 aktiebolag, cirka 13 000 årsredovisningar och en jämförelse av ICA:s geografiska prissättning. Resultatet blev en anmälan till Konkurrensverket om misstänkt kartellbildning.
Nu har Jens Nylander fortsatt att granska ICA, och kommit fram till att koncernen pressar leverantörer att betala miljontals kronor till företaget Epic Partners SA i Schweiz. I gengäld får leverantörerna olika paket av tjänster och listas bland annat på ICA:s webbsida över utvalda leverantörer.
De leverantörer som inte betalar riskerar att avlistas, vilket i praktiken innebär att de kan komma att plockas bort från butikshyllorna – inte bara hos ICA utan hos alla Epics medlemmar, vilket bland annat inkluderar andra stora livsmedelsaktörer såsom Picnic i Nederländerna, Migros i Schweiz, Biedronka i Polen, Jerónimo Martins i Portugal och Systeme U i Frankrike. Detta skriver Nylander om på sin blogg.
Enligt honom har flera av ICA:s leverantörer berättat om förhandlingarna med Epic för Konkurrensverket, bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen samt branchorganisationen DLF, men ingen vågar öppet prata om upplägget.
Den officiella beskrivningen av Epic är att de hjälper till att förhandla fram bra priser från leverantörer.
– Epic är alltså en allians mellan flera livsmedelsjättar i Europa på en exklusiv adress i Schweiz. Den ska rädda livsmedelsjättarnas marginaler och få konsumenterna bättre erbjudanden. Det är…intressant, säger Jens Nylander till Realtid.
Enligt hans uppgifter är avgifterna för leverantörerna låga till en början, men ökar sedan. För en leverantör som säljer för 50 miljoner kronor eller mer handlar det om miljontals kronor i avgift.
– Flera leverantörer har berättat att de inte vet hur pengarna används och fördelas, men att den motprestation ICA som erbjuder har lågt eller inget värde och inte gynnar konsumenterna direkt genom lägre priser på varor eller förbättrade erbjudanden. Vart miljonerna tar vägen efter att de har betalats in på Epics bankkonto i Schweiz är också oklart, eftersom schweiziska årsbokslut inte är offentliga och övrig information är mycket begränsad, säger Jens Nylander.
Realtid har sökt ICA för att få svar på frågorna om varför ICA är med och driver detta alliansbolag i Schweiz, hur mycket pengar som leverantörerna betalar, vart pengarna går, hur många leverantörer som det handlar om samt varför bolaget är etablerat i Schweiz när de flesta medlemmarna är baserade i EU. Dessutom undrar vi varför Per Strömberg fortfarande är med i styrelsen för Epic, trots att han inte längre är vd för ICA Gruppen.
Under tisdagseftermiddagen gav ICA följande svar per e-post:
– Vi är med i denna typ av internationella samarbeten för att stärka vår förhandlingsposition gentemot de största multinationella livsmedelsföretagen. Syftet är att få förbättrade inköpsvillkor och därmed ge förutsättningar för lägre priser till våra kunder i Sverige, vilket är särskilt viktigt nu när livsmedelspriserna har ökat så kraftigt. Det är en vanlig typ av samarbeten inom såväl dagligvarubranschen som andra branscher givet att Sverige är en förhållandevis liten marknad med ca 10 miljoner konsumenter. Genom deltagande i ett internationellt samarbete stärks vår förhandlingsposition gentemot multinationella leverantörer som verkar på marknader med hundratals miljoner konsumenter. Epics roll är att för sina medlemmar förhandla med de större leverantörerna, säger Gabriella Ohlzon, pressansvarig på ICA.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.