1 400 jobb hänger löst efter att IAC begärt sig själv i konkurs. Men långt fler jobb än så kan i praktiken vara hotade: "Slår mot leveranser."
IAC: Jättekonkursen kan utlösa dominoeffekt i industrin
Mest läst i kategorin
Torsdagens besked, att västsvenska IAC Group Sweden begär sig själv i konkurs, slog ner som en bomb.
IAC är en viktig leverantör till svensk fordonsindustri. Nu hänger 1 400 jobb löst i Göteborg, Skara och Färgelanda, skriver Dagens PS.
Men flera jobb än så kan hotas.
Branschorganisationen FKG varnar att konkursen kan utlösa en kedjereaktion som hotar många svenska fordonsleverantörer.
”Det skulle även slå mot leveranser till de svenska fordonstillverkarna. Min uppmaning och förhoppning är att de snabbt agerar för att stötta leverantörer som nu drabbas”, säger FKG:s vd Peter Bryntesson till Dagens Industri.
Kunderna stöder driften
Trots att IAC omsatte 8,4 miljarder kronor förra året kan man inte längre betala sina räkningar.
Enligt konkursförvaltaren Mikael Kubu ska driften upprätthållas med stöd från kunderna Volvo Cars (börskurs Volvo Car), AB Volvo (börskurs Volvo) och Scania.
Bolagen kommer att säkerställa tillräcklig likviditet för att betala leverantörer.
”Det finns intressenter och vi ser positivt på att kunna slutföra en försäljning och att verksamheten ska kunna fortsätta i samma omfattning som i dag”, säger han till Dagens Industri.
”Vi var förberedda”
Trots IAC:s konkurs räknar Volvo Cars inte med några större produktionsstörningar vid fabrikerna i Torslanda och belgiska Gent.
AB Volvo påverkas inte omedelbart tack vare att man har dubbla leverantörer för kritiska komponenter.
Scania har vidtagit åtgärder för att minimera konsekvenserna av konkursen.
”Vi var förberedda på att den här situationen kunde uppkomma”, säger presschef Erik Bratthall till Dagens Industri.
Läs mer:
EU-domstolen fastställer miljardböter mot Scania. Realtid
Därför vill Volvo tillverka fler batterier i USA. Realtid