Michael Wolf skriver i sin egen blogg vad han gör och tycker om olika saker, vilket blivit succé bland de anställda.
I Swedbank-vd:ns blogg får de anställda höra sanningen
Mest läst i kategorin
Det erfar Realtid.se som ringer upp Swedbanks presschef Anna Sundblad.
– Jo, det stämmer att Michael skriver en blogg, säger hon.
– I och med att han tillträdde som vd för Swedbank den 1 mars i år, så har han börjat skriva en intern blogg för alla bankens anställda.
– Vi lägger upp den i vårt intranät som alla våra medarbetare på våra marknader kan komma åt.
Vad handlar bloggen om?
– Michael bloggar om sin vardag, vad han ska göra och kommenterar det som händer i omvärlden.
Kan inte vi få läsa den också?
– Det är ju så att säga internt i första hand.
– Men vi ser över möjligheterna för att så småningom kanske inte bara Michael utan även andra personer som experter hos oss också ska få blogga för externa läsare.
– Det finns många företag som tittar på det.
Vad skriver Michael om till exempel?
– Det beror på vad som händer i hans agenda.
– Nämns Swedbank i media så kan han kommentera det.
– Är det något möte han ska ha, så kommenterar han det.
– Det beror lite på vad som händer i omvärlden.
– Han kommenterar det som berör oss.
I bloggar sticker ju bloggare ofta ut hakan och gör kontroversiella uttalanden och utspel. Är det så också i Michaels vd-blogg?
– Den är på en ganska så saklig nivå.
– Men står det något om oss i media, så kan han uttrycka sin hållning i den frågan till exempel – i sakfrågan givetvis.
Säg något exempel på det?
– Nej, det vill jag inte göra. Jag kan ge generella kommenterar.
– Men bloggen är väldigt uppskattad bland Swedbanks medarbetare.
Banken har 22.000 anställda.
Några exakta mätningar har inte gjorts ännu på hur många av de anställda som dagligen är inne och läser Wolfs vd-blogg.
– Det här är ännu så pass nytt.
Får de anställda kommentera Wolfs inlägg också i blogg-kommentarer?
– Absolut, det får de göra. Och Michael uppmanar till det också.
– Han vill ha en dialog med medarbetarna på det viset.
Hur många blogginlägg gör Michael per dag?
– Jag har ingen statistik på det.
En del kanske anser att vd inte ska sitta och blogga hela dagarna?
– Det blir inga romaner, utan korta inlägg om det som händer i omvärlden.
– Det kanske handlar om saker som Wolf har på sin agenda, eller saker i övrigt han vill dela med sig av.
Kan han där tycka saker som att det är överdrivet med medias beskrivning av Baltikum som en katastrof för Swedbank?
– Det finns många teman i bloggen, och vi anställda uppskattar den väldigt mycket.
Swedbank-anställda är välkomna att skicka utdrag från Michael Wolfs blogg till [email protected].
Swedbanks presschef Anna Sundblad hör av sig i efterhand och vill förtydliga att det är Realtid.se:s uppmaning och inte en uppmaning från Swedbank att de anställda ska skicka in Michael Wolfs bloggutdrag till Realtid.se.
I och för sig ska bloggen enligt henne även ”hålla” för att kunna läsas av externa, men bloggen är som Sundlad uttrycker det avsedd för internt bruk.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.