Hotell 2.0 tar våra behov av upplevelser till nästa nivå. Josephine Carr besöker bland andra nya hotellen The Winery Hotel och Haymarket.
Hotell – våra nya kulturhus
Mest läst i kategorin
Fredag kväll, The Winery Hotel, Solna. Vi är ett tjugotal vetgiriga som lär oss om vin i vineriet, bakom lobbyn. Bland blanka ståltankar och nya ekfat berättar vår guide om den kommande produktionen av Winery Red. Efter guidningen väntar en provning av sommarens trendigaste vin, Rosé.
Att jag befinner mig här är ingen slump. Hotell har klivit fram som våra nya kulturhus. De är vakna miljöer som numera bildar, inspirerar, roar och inbjuder till möten. Inspirationen kommer från stora vida världen. Adresser som Ace Hotel New York och 25hours Hotel Bikini Berlin visar vägen.
Här hemma var entreprenören Pelle Lydmar en av de första att sätta hotellobbyn på nöjeskartan redan på 1990-talet. Vi är många som minns kvällarna på Lydmar Hotel när gäster och locals diggade bra soul-artister.
Hotell 2.0 tar våra behov av upplevelser till nästa nivå. The Winery Hotel vill att alla besökare ska bära med sig ny vin-kunskap.
Miljön andas Brooklyn och Toscana, den är både urban och lantlig. Utsikten är optimal över idylliska Brunnsviken.
En stor del av aktiviterna i huset kretsar kring vin. Utställningar, provningar, wine makers dinners, men även nya kombinationer som yoga och vinhelg. Den senare låter extra lockande, undertecknad kan tänka sig göra extra många solhälsningar med en god middag som lockbete.
Gastronomi är det självklara hjärtat i en levande hotell-kropp. Prisbelönta PM & Vänner i Växjö började som en krog 1992, sedan har ägarduon byggt verksamheten vidare. I dag finns även ett hotell i utbudet. Miljön är stilren, med småländskt trä och stora fönsterpartier som släpper in maximalt med ljus. Ambitionen är befriad från all jante; ett par hotellnätter i Växjö ska vara i klass med dito i Paris.
I sommar fylls därför huset med en Art & Gastro Festival. Konserter, vernissager, live jazz, DJ:s på den generösa takterrassen, kulinariska gästspel och ett event i Kräftans tecken à la Småland. Snålvattnet rinner till både bokstavligen och symboliskt.
Drivkraften är att skapa ett hus där möten uppstår, mellan olika kulturyttringar och mellan människor.
Men det gäller att hålla tungan rätt i mun. En tydlig inbjudan till interaktion krävs. Annars blir det som på ett designhotell i Köpenhamn som lockar med vin på husets bekostnad, varje eftermiddag. Vid mitt besök var lobbyn smockfull, men där satt vi, som isolerade själar, på rad i designsofforna. Noll samspel. Form utan innehåll.
Det som saknades var en skicklig mood manager, eller lifestyle concierge, som Jimmy Neda på Haymarket by Scandic. PUB-huset har genomgått en metamorfos, från sömnigt varuhus till vaket hotell.
Vad är uppgiften för en lifestyle concierge? När vi sitter i art deco-caféet utstrålar hela Jimmys personlighet svaret: stå för service, expertis, nyfikenhet och social kompetens. Förmågan att få vem som helst att känna sig sedd och inkluderad. Drömgästen Lady Gaga, likaväl som Realtids krönikör.
Jimmy utlovar en storsatsning på mode, shopping med internationell prägel. Det blir snart en pop-up store med noga utvalt sortiment, små modevisningar, vernissager och en och annan filmvisning i hotellets egen biograf. På Haymarket ska det alltid hända någonting spännande. Ingenting ska vara omöjligt. Ja, vem vet, med lite fantasi kanske man till och med kan skymta divan Garbo någon sen natt?!
Jag får lust att checka in, och stanna kvar, på obestämd tid, i hörnrummet 222.
I de nya kulturhusen är smörjmedlen överraskning och oväntade möten. Vi dras dit, som flugor till en sockerbit. För att, som poeten Blake konstaterade, Life delights in life.