UPPDATERAD. När Ani Connors nya singeln och videonauktioneras som Sveriges första NFT för musik testas nya intäktsmöjligheter för musikbranschen, säger den svensk-skotska artisten till Realtid.
Hon blir först i Sverige att släppa musik via NFT
Mest läst i kategorin
När svenska-skotska live-artisten Ani Connor släpper sin nya singeln och videon 16 augusti paketeras och auktioneras verken som ett NFT-verk (non-fungible tokens) tillsammans med ytterligare några separata digitala visuella konstverk. Därmed blir Ani Connor först i Sverige med att använda NFT-tekniken för att sälja digitala verk. Hon vill utforska om det finns potential i NFT att generera intäkter på musik utan mellanhänder, säger hon till Realtid. NFT:n är redan live och man kan buda fram till 16 augusti.
– Musikbranschen erbjuder inte idag en hållbar ekonomisk marknad för en kreatör. Våra produkter är inte längre fysiska produkter, de säljs som digitala produkter men de fortsätter att utvärderas som fysiska produkter. Det är det som lett mig till att skapa detta NFT, säger hon. Det är på liv och död för många av oss kreatörer och om NFT kan vara ett sätt att demokratisera musikbranschen så vill jag utforska möjligheterna, säger hon.
Det finns nämligen idag väldigt få sätt att såväl distribuera som tjäna pengar på sin musik då det krävs närmare 1 000 streams för att få ihop till en kopp kaffe, säger Connor. Därtill kom pandemin som drabbat musikbranschen hårt.
– Men att vara arg är onödigt om man inte gör något åt situationen. Om man ska vara arg på Daniel Ek så kan man lika väl vara arg mot Sean Parker för att han skapade Napster och så även på att hela internet uppfunnits, säger Connor.
NFT-verket, som fått namnet Blue Sky Pitch, skapas utifrån Connors kommande livestreamade konsert 16 juni på Epicenter i Stockholm. Konserten kommer att livesändas online samma kväll på artistens webbplats. Samma dag lanseras NFT-auktionen på marknadsplatsen Open Sea.
Vilka förväntningar har du inför auktionen?
– Det handlar väldigt mycket för mig om att få möjlighet att tänka nytt i och med detta nya NFT-fenomen och att få vara kreativ i skapandet av själva verket. Min kärlek till livemusiken och vad den gör, är något av det mäktigaste som finns. Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte hade fjärilar i magen, kanske tom lite nervös? säger Connor, och fortsätter:
– Först och främst har jag aldrig sjungit dessa ord annat än när de skrevs i studion. Vi kommer få uppleva en första gång, och det känns som det vara länge sedan man fick en känner känslan av just en första gång. Det var även sjukt länge sedan vi stod på scen nu, och att faktiskt få ta del av mötet mellan musik och publik, ett trumslag som slog till ’fel’ och ledde låten till en helt annan plats, när musiken får bestämma introt, och ett fel räddas och blir den bästa versionen av oplanerat rätt. Allt händer ju för första gången live så mina förväntningar är stora och jag planerar på att njuta av varje sekund.
NFT-projektet är det senaste av en rad projekt som Ani Connor drivit sedan början av pandemin, som drabbat musikbranschen hårt. Ett annat var ”Lockdown Live”, en satsning som möjliggjorde arbetstillfällen för människor inom scenkonsten. H&M blev partner till detta projekt.
Musik-NFT-auktionen genomförs i samarbete med Wowebe Music Group och Daniel Daboczy, CEO för Singapore-baserad crypto-företaget Technicorum och PR-strategen Linda Wakeham
NFT-auktionen startar 16 augusti via marknadsplatsen Open Sea. Mer information finns på artistens webbsida här >>