Flera undersökningar pekar på ett utbrett missnöje med svenska storbanker. Ändå litar åtta av tio svenskar på sin bank, enligt en ny rapport från fintech-bolaget Trustly.
Högt förtroende för svenska banker
Mest läst i kategorin
I förra årets förtroendebarometer från Sifo uppgav bara 23 procent att de har förtroende för banker. Samtidigt kom statistik från Handelshögskolan i Stockholm som visade att 71 procent av svenskar födda på 89- och 90-talet hellre går till tandläkaren än till sin bank.
Nu har även svenska fintech-bolaget Trustly låtit undersökningsföretaget Nepa titta på bland annat förtroendet för banker i ett antal europeiska länder – däribland Sverige – vilket resulterat i rapporten ”The State of Online Banking”. 7.000 bankkunder i sju länder har deltagit i undersökningen.
Och undersökning visar att svenskar trots allt har ett ganska stort förtroende för banker, jämfört med andra europeiska länder. Mer än hälften, 54 procent, uppger att de litar på banker generellt, medan hela 79 procent litar på sin egen bank.
De flesta svenskar använder även någon form av internetbank, enligt rappporten. 97 procent uppger att de har en internetbaserad banktjänst. Det placerar Sverige på en andraplats bland de undersökta länderna. Etta är Finland (98 procent).
Undersökningen visar också att 84 procent av svenskarna betalar sina räkningar med hjälp av internetbank. Och 78 procent gör överföringar mellan konton, medan 55 procent gör överföringar till externa bankkonton.
Sju av tio svenskar uppger också att man använt sin nätbank för att genomföra online-betalningar. Det kan jämföras med Frankrike där bara 37 procent betalar räkningar online. I Spanien och Italien är samma siffra något högra; 43 respektive 56 procent.
Hälften av svenskarna svarar dessutom att de helst vill göra direktbetalningar via sin internetbank än med kort när de e-handlar.
I en färsk intervju med Realtid.se säger IT-experten Manasee Dash att banker främst pressas på betalområdet. Konkurrensen kommer främ från tech-jättar som Alibaba, Venmo och Paypal.
Unga konsumenter – som vant sig vid smarta app-tjänster – är kräsna. Millennials är därför en perfekt målgrupp för många fintech-startups och IT-företag som snabbare kan lansera nya digitala tjänster och produkter. Det menar i alla fall Manasee Dash.
– Det blir allt viktigare att bankerna presenterar relevanta lösningar för att inte förlora allt för stora marknadsandelar till utmanarna. Men utvecklingen går mycket fort och det kan vara svårt att hinna med. Ny teknik tar bort tidigare inträdesbarriärer och underlättar för nya spelare som inte dras med något teknikarv och som levererar snabbt med hjälp av billiga och effektiva molnlösningar, sa hon i intervjun med Realtid.se i juni.
I länder med befolkningar som i låg utsträckning är bankanslutna kan uppstickare snabbt bli dominerande, enligt Dash. Kenyanska fintech-tjänsten M-Pesa, som liknar Swish, har exempelvis fått ett enormt genomslag i Kenya. M-pesa gör nu även sitt intåg i Europa, särskilt i Rumänien.