Efter två svåra veckor medgav Northvolts vd Peter Carlsson i veckan att batterijätten överväger att dra i handbromsen med sin aggressiva expansion.
Samtidigt säger Northvolts finanschef Alexander Hartman att förra årets förlust på 12,5 miljarder kronor ligger i linje med bolagets budget.
”Investeringarna är väldigt tunga i början, men i Skellefteå har vi nu alla maskiner på plats för fas 1”, säger han till Dagens Industri.
Carlsson har tidigare sagt att det dröjer till nästa år innan batterifabriken i Skellefteå når full produktion.
I veckan flaggade Northvolts vd för att datumet måste flyttas fram med ett år. Förstå då blir fabriken också lönsam, skriver Dagens Industri.
Hälften av kapitalet är slut
Northvolt har säkrat 15 miljarder i finansiering sedan starten för snart tio år sedan, varav mer än hälften har spenderats.
En del av beloppet utgör lånefinansiering, men efter tyska biljätten BMW:s indragna jätteorder kan framtida lån hotas.
Fjolårets omsättning landade på 128 miljoner kronor, en blygsam ökning från året före.
”Under de närmsta kommande åren kommer vi redovisa en väsentligt större försäljning”, säger Hartman.
Går pack 31 miljoner per batteri
Svenska Dagbladets Peter Wennblad tycker dock att Northvolts tunna skramlar tomt.
Batterijättens ekonomiska situation är mardrömslik, menar han. Fjolårets förlust blev trots allt fyra gånger större än 2022.
”Förlusten utslaget per batteripack var hisnande 31 miljoner kronor”, skriver Wennblad.
Eftersom Northvolt verkar ha fokuserat mer på hållbarhet än lönsamhet är batterijättens djupa kris enligt honom självförvållad.
”Hur mycket tid som Northvolt har framför sig är högst osäkert”, skriver Wennblad.
Läs mer:
Northvolts nya bakslag – ordförande vägrar komma tillbaka. Realtid
Northvolt: ”Därför måste staten spela en större roll”. Realtid