Anders Lindahl axlar den nya rollen som Customer Success Manager på Wolters Kluwer.
Här står en äkta succéchef
Mest läst i kategorin
– Det känns spännande! Mitt uppdrag handlar om att långsiktigt förbättra kundnöjdheten i Skandinavien och få till ett tajtare samarbete inom Wolters Kluwers nordiska organisation. Kort sagt ska vi se till att våra kunder alltid får ut det mesta möjliga av våra tjänster, säger Anders Lindahl.
Rollen, som tidigare inte funnits på Wolters Kluwer, innebär att han arbetar för att tillgodose kundernas behov och förväntningar. Han är chef för service och support gentemot svenska kunder och ansvarig för customer success för den skandinaviska verksamheten.
Wolters Kluwer Scandinavia som är verksamt inom skatt och ekonomi som utvecklar och erbjuder arbetsverktyg till revisorer, redovisningskonsulter, ekonomer, jurister och skatteexperter, samt alla andra som använder ekonomisk och juridisk information i sitt arbete. I Sverige har företaget kontor i Göteborg och Stockholm.
Anders Lindahl har tidigare arbetat 15 år på Maersk där han senast hade skandinaviskt ledningsansvar inom områden som kundsupport, eftermarknad och transformation. På frågan om vad han hoppas kunna tillföra i sin nya roll, menar han att erfarenheterna är inom samma domän som tidigare, även om produkterna skiljer sig åt mellan uppdragen.
– Wolters Kluwer verkar i en annan bransch, men de utmaningar och krav som ställs på rollen känner jag igen från tidigare uppdrag. Jag har erfarenhet av att arbeta i en global industri och har även på Maersk haft ett skandinaviskt ansvar för leverans till kunder, vilket definitivt kommer väl till hands i den här rollen, säger han.
När branschen förändras, inte minst som en effekt av digitaliseringen, blir kundresan en allt viktigare aspekt att fokusera på.
– Vi ska anpassa oss efter kunders behov. De flesta av oss lever en stor del av våra liv med hjälp av digitaliserade verktyg, och det ökar kravet på att vi på Wolters Kluwer ska kunna erbjuda en liknande upplevelse. Samtidigt måste vi värna om den mänskliga touchen. Ju mer vi digitaliserarar och gör processer automatiska, desto viktigare blir de tillfällen då vi faktiskt behöver mänsklig interaktion, säger han.
– Det har aldrig varit viktigare att driva en positiv kundupplevelse och mitt mål är att utveckla våra arbetssätt och processer kopplat till kundresan. Det kommer innebära att vi håller en hög förändringstakt vilket kräver en vilja att testa nya saker, säger han.