De svenska handlarnas framtidstro ligger på historiskt låga nivåer på grund av Coronakrisen.Värst är raset för sällanköpsvaruhandeln – men även dagligvaru- och e-handeln ligger på historiskt svaga nivåer.
Handlarnas framtidstro på rekordlåg nivå
Den sammanfattande Framtidsindikatorn för sällanköpsvaruhandeln minskade i mars med 26,3 enheter till 54,4. Som en jämförelse ligger den neutrala nivån på 100.
Det bekräftar hur alarmerande läget är för stora delar av handeln. Det är av yttersta vikt att de statliga stödåtgärderna fungerar och snabbt når fram till handeln. Coronapandemin är temporär och kan inte tillåtas vara det som slår ut våra företag, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Framtidsindikatorn för dagligvaruhandeln faller med 19,1 enheter jämfört med föregående månad. Den nivån ligger på 73,9.
När folk tvingas ställa om sitt sätt att leva slår det drastiskt mot många butiker, för vissa har det inneburit ett tvärstopp i kundflöde och försäljning. För varje dag som går sinar butikernas besparingar, säger, Karin Johansson.
Mest positiva är e-handlarna vars framtidsindikator med 3,6 enheter, till 101,3.
Det osäkra ekonomiska läget gör att många håller hårt i plånboken och det påverkar många nätbutiker. Vi kan konstatera att e-handlarnas tro på den egna verksamheten faller tungt, säger, Karin Johansson.
Sammantaget faller framtidstron för butikshandeln med 22,7 enheter från förra året och ligger på bottennivån 64,2. Det är den lägsta nivå som någonsin noterat