I årets kundnöjdhetsmätning från Kantar Sifo Prospera tar Handelsbankens kapitalförvaltning hem förstaplatsen. Bland annat har banken högsta betyg inom portföljförvaltarkompetens.
Handelsbanken i topp inom kapitalförvaltning
Mest läst i kategorin
Handelsbanken Asset Management kommer etta i kategorin ”Extern kapitalförvaltning 2020” i mätningen från Kantar Sifo Prospera.
– Vi är glada och stolta över kundernas omdömen. Vi har ett högt snitt sammantaget och inga riktiga dippar. Vi har högsta betyg inom flera viktiga faktorer som portföljförvaltarkompetens, personliga kontakter och säljkompetens säger Nils Jutterström, chef för Institutional Sales på Handelsbanken.
Hur ska ni göra för att fortsätta ligga i topp?
– Framför allt försöka leverera till kunderna. Det är de som ger oss de här betygen.
I undersökningen har Kantar Sifo Prospera bedömt avkastning, kundservice, säljkompetens, rapporter, varumärke och hållbarhet hos stora kapitalförvaltningskunder i Sverige. Den baseras på kundintervjuer med 139 institutioner i Sverige med minst 300 miljoner kronor i externt förvaltade tillgångar.
Nils Jutterstöm säger att coronapandemin har inneburit extra stora utmaningar.
– Det har varit mycket svårare förhållanden, inte minst att vi inte har kunnat träffa kunderna. Vi har fått ersätta det med digitala alternativ vilket har gått bra under förutsättningarna. Men vi saknar de personliga kundmötena, säger Nils Jutterström.
Med de stora svängningarna på börsen, vilket råd kan du kort ge?
– Att ha en bred och väl diversifierad portfölj och att fokusera på de långsiktiga målen och riskerna. Det är det viktigaste rådet. Att inte bli meddragen för hårt åt det ena eller andra håller i de korta svängningarna.
Under de senaste fem åren har Handelsbanken placerat sig på topp tre. På första plats förutom i år även 2019 och 2016.