Realtid

Hållbarhetsbolaget Earthbanc vinner Mastercard Lighthouse Finitiv

Earthbanc
Foto: Elena Mozhvilo via Unsplash
Marlene Sellebraten
Uppdaterad: 11 juni 2021Publicerad: 11 juni 2021

Svenska Earthbanc har utnämnts till vinnaren i vårens upplaga av innovationprogrammet Mastercard Lighthouse Finitiv i konkurrens med 15 andra nordiska och baltiska finalister.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Earthbanc, ett Stockholmsbaserat fintech-bolag som med hjälp av AI, open banking-data samt satellit- och IoT-fjärranalystjänster låter banker och andra företagskunder rapportera och verifiera koldioxidrisker, har utsetts till vinnaren av vårens upplaga av Mastercard Lighthouse Finitiv. Det framgår av ett pressmeddelande.

– Taxonomi kommer att bli en alltmer synlig del av hur företag bedriver sin verksamhet. Nu behöver vi bara lösningar, likt de som introduceras via Lighthouse, som möjliggör denna utveckling, samt att banker och andra företag börjar samarbeta och ta ansvar för utvecklingen. Vi är glada att se hur stort engagemang Earthbanc fick genom FINITIV-programmet och vi ser fram emot att fortsätta stödja deras tillväxt, säger Mats Taraldsson, chef för Innovation, Fintech och Impact-tech Engagement, Mastercard Nordics och Baltikum, i en presskommentar.

Utöver Earthbanc utsågs Crediwire till det mest lovande danska företaget; ZData till det mest lovande norska företaget, och Maxaa till det mest lovande baltiska företaget. Investor Award gick till danska hållbarhetsrapporteringsföretaget Legacy medan Astat, en norsk bankutmanare för små och medelstora företag, tilldelades People’s Choice Award. 

 Mastercards innovationsprogram ger nystartade företag möjligheten att samarbeta med Mastercard, Swedbank, Danske Bank, SEB och DNB. Tillsammans med partnern Invenio Growth vill Mastercard stötta alla dessa företag genom partnerskap och stärka det nordiska och baltiska tekniska ekosystemet.

Nästa upplaga av Mastercard Lighthouse Finitiv-programmet startar i september 2021 med fokus på Sverige, Finland och Estland.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS