Realtid

Hallå där, Rodie Woldner...

Rodie Woldner ansvarar för sociala medier på fintech-bolag SBIC AB som nyligen släppte AI-baserade fintech-appen Ella. Foto: Press
admin
admin
Uppdaterad: 29 juni 2018Publicerad: 29 juni 2018

... chef för sociala medier på SBIC AB som släpper den AI-baserade fintech-appen Ella. Appen föreslår vilken bank som passar dig bäst, utifrån dina värderingar, enligt bolaget.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

EU:s djärva drag för ekonomin – en delikat balansgång

20 nov. 2024

Vem står bakom startupen SBIC AB?
– Sebastian Jørgensen är teknikchef och medgrundare . Sebastian har stor erfarenhet av att bygga bankplattformar och finanssystem i hela Norden [och har bland annat jobbat för fintechbolaget Leandev samt mjukvarubolaget Alltnet.

Är det också han som byggt appen?
– Nej, det är lagarbete inom bolaget, men vi har tagit extern hjälp som hjälpt oss med ”frontend”-design och konceptutveckling.

Hur många svenska banker kartlägger appen?
– Samtliga och alla svenska låneinstitut.

Hur fungerar appen?
– Just nu kan den laddas ned från Appstore. Ella ställer frågor till dig om vad du vill att dina pengar ska gå till och vad som är viktigt för dig, värderingsmässigt.

– Ella profilmatchar sedan dina svar med bankers grad av jämställdhet och arbete med hållbarhet, klimatmål och mänskliga rättigheter. Därefter ger Ella dig en rekommendation om vilken bank som passar dig bäst utifrån dina värderingar.

Hur presenteras rekommendationerna?

– Beroende på hur du graderar olika saker, till exempel om du tycker att det är ganska viktigt att få hög avkastning, men allra viktigast med jämn könsfördelning, så får du förslag på en bank som ligger så nära de preferenserna som möjligt.

Vad talar för att det finns ett intresse för det?
– Ella gör det enkelt att avgöra vart pengar tar vägen och ger dem mer inflytande på exempelvis miljö och jämställdhet.

ANNONS

Hur samlar Ella in data?
– Hon jobbar dygnet runt och tar del av finansinstitutens årsredovisningar och information på hemsidor.

Hur ser intäktsmodellen ut?
– Vi får en procent från bankerna genom att generera kunder till dem. Men appen är gratis i nuläget.

Finns det inte en risk för bankjäv?
– Ja, men vi bestämmer inte vad Ella ska rekommendera. Hon kan sammanställa och enkelt jämföra information.

Har ni satt upp några mål kring till exempel kundtillväxt?
– Nej, men vi vill såklart få så många användare som möjligt, så snabbt som möjligt.

Hur många har laddat ned appen hittills?
– Den släpptes förra veckan, så jag har ingen uppfattning om det än.

Kan ni komma att addera fler tjänster till appen?
– Vi rullar ut nya applikationer varje månad. Fondtjänster och pensionslösningar är exempel på saker som kan komma att adderas i framtiden.

Ska ni nyanställa?
– Vi har inte behov av det i dagsläget. Just nu är vi fem heltidstjänster, men vi har inget fysiskt kontor.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS