... vd för Göteborgs-startupen Mina Tjänster som samlar alla abonnemang på ett ställe – och som inlett ett samarbete med Danske Bank. Appen är även integrerad på Swedbanks kundplattformar och når nu därmed sju miljoner bankkunder i Norden.
Hallå där, Joakim Sjöblom...
Varför har ni valt att samarbeta med Danske Bank?
– Banker är generellt hungriga efter innovation och våra värderingar matchar Danskes kärnvärderingar, alltså att hjälpa privatpersoner till en bättre vardag, men inte för ett premiumsegment, utan som en lösning för många.
Vad kan ni tillföra dem?
– Många fintechbolag har en teknik och ett kunderbjudande som banker inte har i sina ordinarie portföljer. Däremot har de en ”reach” och muskler för att ta produkten lite bredare. Vi bidrar med innovation och de bidrar med tillväxt, kundbas och varumärke.
Skiljer sig den danska ”retail banking”-marknaden från den svenska?
– Nej, egentlign inte. Hela den nordiska finansmarknaden är ganska harmoniserad. Det finns även digitala signaturer i Danmark motsvarande svenska Bank-id och danskar har ungefär lika många abonnemang som svenskar. Så grundproblemet är lika stort där. Folk har massa abonnemang som de inte har någon större koll på.
Finns det några regulatoriska skillnader?
– Nej, i princip inte. Vår tjänst har främst EU:s direktiv och regelverk i ryggen.
Ni byter namn till ”Minna Technologies”. Varför?
– Det har varit vår ambition från dag ett att ju fler slutkunder vi kan nå desto mer värde har vi skapat. Och Danske Bank är en av de största bankerna i Norden. Vi når nu totalt 7 miljoner bankkunder och vi vill vara internationella.
Har Danske, liksom Swedbank, tagit en ägarandel i ert bolag?
– Nej. Swedbank hade en helt annan risknivå och krävde en annan typ av insyn och incitament. Nu är vi en mer etablerad aktör och har haft en annan dialog med Danske som landade i ett partnerskap.
Hur har er app gått på Swedbanks kundplattformar?
– Jättebra, sedan vi lanserade i oktober. Vi firar faktiskt halvårsdag i dag. När du använt funktionen i Swedbank får du förfrågan om hur de upplevde tjänsten. Utifrån 2.000 ”reviews” har vi fått en kundnöjdhet på 4,8 av 5 i betyg, vilket var i linje med förväntan.
Hur många har använt appen?
– Det vet jag, men jag vill lämna det till Swedbank. Vi är en leverantör och om de vill släppa sådana siffror, så är det upp till dem.
Vilka typer av abonnemang och prenumerationer hanterar appen i dag?
– Nu har vi 18 kategorier. Det är allt från gymmedlemskap till streaming, mobilabonnemang, fösäkringar, fackföreningar A-kassor, ja, i stort sett allting som innebär återkommande kostnader.
Ska ni addera fler funktioner?
– Vi har just nu två funktioner: säga upp abonnemang och förbättra abonnemang. erbjuder vi bara det inom telekom och el i dag, men där tillkommer försäkringar under året och eventuellt finanisella produkter som vi testar lite grand nu. Det kan vara allt från sparkonton till kreditförmedling. Men det återstår att se.
– Avtalsbevakning är något vi också jobbar mycker med nu. Det kan handla om att vi informerar om att din bindningstid gått ut, eller hur mycket kilowatt du förbrukat senaste månaden. Vi vill bli ännu bättre på att kommunicera relevant och personlig information.
Hur många anställda är ni nu?
– Vi har gått från fyra till 24 anställda på bara två år. I höstas var vi 17. Sedan dess har vi anställt främst på affärssidan för att bankintresset är enormt. Det är en annan värld sedan lanseringen i oktober. Vi har främst anställt inom affärsutveckling, kundtjänst och marknadsföring.
Håller ni på att växa ur era lokaler i Göteborg?
– Vi avser att landa ytterligare ett avtal med en internationell bank i år och när det är publikt kan jag svara på den frågan.
När är det klart?
– Jag hoppas att det sker efter sommaren. Men ska jag vara realistisk, givet bankhastighet, så blir det inte förrän Q4.
Du vill inte berätta vad det är för bank. Men kan du säga på vilken marknad den är hemmahörande?
– Jag kan säga att Europa är fokus, mycket på grund av de nya EU-direktiven som GDPR och PSD2.