Omvärldens krav har gjort att Kreab fokuserar mer på strategisk rådgivning än tidigare. Kommunikationsbyrån har fått fler uppdrag från olika regeringar och expansionen av kontor i Sydamerika går snabbt. Men det finns inga planer på att återuppta verksamheten i Australien, säger Charlotte Erkhammar, CEO för Kreab-koncernen, till Realtid.
"Gränssnittet mellan näringsliv och politik suddas ut"
Mest läst i kategorin
– Gränssnittet mellan näringsliv och politik suddas ut. Idag är det viktigt för företag att förstå hur den politiska spelplanen fungerar och navigera rätt i den politiska världen. Företagen får också fler regelverk att förhålla sig till, vilket ökar efterfrågan på våra tjänster inom framförallt public affairs.
Det säger Charlotte Erkhammar, President och CEO för Kreab-koncernen, till Realtid.se.
Utvecklingen har bidragit till att Kreab idag arbetar med och har fler uppdrag från regeringar runt om i världen.
Idag finns Kreab i 25 länder och har 500 medarbetare med 42 olika nationaliteter.
Kreabs verksamhet i Sverige stod för tio år sedan för 60 procent av verksamheten. I dagsläget står Sverige endast för cirka 15 procent och verksamheten har vuxit kraftigt utanför Sverige.
Kreab i Bryssel är idag det största kontoret och står för 25 procent av de totala intäkterna. Brysselkontoret har 55 medarbetare med 22 olika nationaliteter. Kreab har funnits i Bryssel i tjugofem år och är idag en av de ledande konsulterna i att bistå företag i EU-relaterade frågor såsom handel, konkurrensfrågor, financial services och energi. Andra starka hubbar är kontoren i London, Madrid och Tokyo.
Som Realtid.se tidigare skrev avvecklade Kreab sin verksamhet i Australien i början av 2017 efter problem med den finansiella rapporteringen. Smällen kostar byrån 12,5 miljoner.
Men enligt Charlotte Erkhammar är inte det en katastrof.
– Vår verksamhet i Australien stod för cirka tre procent av intäkterna varje år så nedläggningen påverkar inte oss så mycket mer än att vi måste skriva bort värdena. Det syns ju resultatmässigt givetvis.
Finns det några planer på att starta upp verksamheten i Australien igen?
– Det finns inga sådana planer i dagsläget.
I USA kommer Kreab att stärka sitt kontor i Washington och i Sydamerika har Kreab nu kontor i sju länder – Colombia, Bolivia, Ecuador, Brasilien, Peru , Chile och Kuba.
– Ju mer komplex världen blir desto större är behovet av god kommunikation och att förstå hur världen fungerar. Allt går så snabbt idag att många företag inte själva hinner göra den omvärldsanalys som krävs för att förstå hur just deras verksamhet påverkas. Det ställer krav på att vår rådgivning ska vara än mer kvalificerad än tidigare. Vi fungerar ofta som "utanför-ögon” för våra kunder.
Charlotte Erkhammar fortsätter:
– Vi har en platt organisationsmodell, vilket betyder att vi snabbt kan sätta ihop globala team. Arbetet är mer projektstyrt idag än förr. Vi måste vara snabbfotade och se till att vi har de bästa medarbetarna. Vi tror att varje uppdrag kräver en helhetssyn och därför arbetar vi integrerat med public affairs, corporate communication liksom financial communication. Omvärldens krav har gjort att vi har gjort en förflyttning att fokusera mer på strategisk rådgivning. Större delen av vår produktionsverksamhet har vi därför outsourcat. Det ökade tempot och digitaliseringen har gjort att man måste förbereda sig för det oväntade. Krisplanen måste vara på plats innan krisen väl inträffar.
Kreabs flytt av huvudkontoret från tjeckiska ambassaden i Villastaden till Pembrokes hus Mästerhuset på Mäster Samuelsgatan förra året symboliserar viljan att anpassa sig till det nya. "Vi tog klivet in i den digitala världen" sammanfattar Charlotte Erkhammar.
Nyligen förvärvade H&H Group fem bolag från Intellecta och dessförinnan utökade de sin portfölj med med den namntunga byrån Consilio International. JKL gick nyligen samman med systerbyrån CNC. Hur ser du på den utvecklingen?
– Det är bara att önska dem lycka till. Vi har inga ambitioner på att bli störst utan vi vill vara bäst. Vi har därför inga förvärv på gång just nu, men kan tänka oss att växa med 10-15 personer i Sverige inom den närmsta framtiden.