Spaniens heta startup-scen har lockat investmentbolaget till den spanska huvudstaden. "Landet har ett av de mest attraktiva ekosystemen för internet och teknik", säger Per Roman, Managing Partner på GP Bullhound.
GP Bullhound öppnar Madrid-kontor
Mest läst i kategorin
GP Bullhound, som främst gör tech-investeringar, meddelar i dag torsdag att de öppnar ett nytt kontor i Madrid, Spanien. Bakgrunden är den snabba utvecklingen av högteknoligsk rådgivningservice inom i Europas femte största ekonomi.
– Under de senaste fem åren har vi noga följt och analyserat utvecklingen i Spaniens snabbt växande högteknologisektor. Vår slutsats är att Spanien har ett av de mest attraktiva ekosystemen för internet och teknik under utveckling. Vi har för avsikt att investera både tid och pengar I Spanien. Öppnandet av kontoret i Madrid representerar en signifikant milsten i vår strategi att ha lokal närvaro i de viktigaste tekniska naven i Europa, USA och Asien, säger Per Roman, Managing Partner på GP Bullhound, i en kommentar.
Många toppstudenter
GP Bullhound har redan tidigare varit aktivt i Spanien i år, då företaget var rådgivare i samband med försäljningen av The Cocktail till Wunderman (del av WPP). Till det kommer att företagets investeringsteam investerat i de snabbväxande spanska mobilinternetföretagen Wallapop and Jobandtalent.
– Spanien har genomgått enorma förändringar under de senaste tio åren. Landet har hämtat sig efter en ekonomisk kris samtidigt som regeringen gjort stora investeringar i tekniksektorn. Dessutom ligger den spanska befolkningen långt framme i användande av mobil internetteknologi och alltfler nyexaminerade studenter från dess toppuniversitet vill ägna sig åt entreprenörskap, säger Olof Rustner, vice President på GP Bullhound och medförfattare till en ny forskningsrapport om Spanien.