Realtid

Goobit rasar mot SEB: "Det här är helt obefogat"

Goobit Group, Erika Eliasson, SEB
Erika Eliasson, vd för Goobit Group.
Annelie Östlund
Uppdaterad: 15 dec. 2021Publicerad: 15 dec. 2021

Vid lunchtid har Goobits aktiekurs rasat 14 procent efter SEB:s beslut om att säga upp samarbetet med bolaget. ”Problematiken med att banker ”off-boardar” fintech-bolag är välkänd”, säger Erika Eliasson, vd för Goobit Group.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Igår kväll meddelade Goobit att bolaget upphör att erbjuda Swish-betalningar på plattformen BTCX.

Detta med anledning av att SEB säger upp avtalet avseende banktjänster inklusive Swish, som banken haft med Goobit. Som grund för uppsägningen anger banken bristande kundkännedom.

Beskedet pressar kursen rejält och vid lunchtid har aktien handlats ned 14 procent.

– Vi anser att det här är helt obefogat. Vi lämnade svar på bankens frågor vid årsskiftet 2020/2021 och svarade på ytterligare frågor under hösten. Vi har också velat träffa banken för att visa hur vi arbetar med vår transaktionsmonitorering, men har inte fått ett möte med banken, säger Erika Eliasson, vd för Goobit Group.

Eliasson menar att SEB:s beslut om att säga upp samarbetet med bolaget är ett symtom på ett mer generellt problem.

– Banken kontrollerar den finansiella infrastrukturen och problematiken med att banker ”off-boardar” fintech-bolag är välkänd sedan tidigare. Man har varit kund under en längre period och så puttas man ut.

Goobits avtal med SEB har löpt sedan 2015 och i pressmeddelandet påpekar bolaget att verksamheten ”inte har förändrats under den sexåriga kundrelationen”.

Goobit Group menar också att bankens beslut kommer oväntat – trots att beskedet om uppsägning har ett år på nacken.

ANNONS

– Goobit Group har förutsatt att banken har godtagit den omfattande dokumentation som lämnades till banken vid årsskiftet 2020/2021, eftersom banken därefter aldrig har preciserat några ytterligare synpunkter och inte heller verkställt uppsägningen på över ett år.

Nu säger Erika Eliasson att första prioritet för bolaget är att hitta en alternativ lösning.

– Det finns båda andra svenska och europeiska banker som erbjuder konton och vi tittar på ett antal olika kontolösningar. Vi ska säkerställa direktbanksbetalningar men tills vidare övergår vi till kort.

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS