Realtid

Gofido växer vidare – fyller på kassan

Gofido-grundarna Stefan Mahlstein, Annika Saramies, Gertrud Hack och Claes Hemberg . Foto: Gofido
Gofido-grundarna Stefan Mahlstein, Annika Saramies, Gertrud Hack och Claes Hemberg . Foto: Gofido
Camilla Jonsson
Uppdaterad: 22 feb. 2021Publicerad: 22 feb. 2021

"Detta är en verklig drömstart," säger Gofidos vd Annika Saramies. Nu fyller bolaget på kassan med en kapitalrunda.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Gofidos första månader visar att 74 procent av kunderna gör egna val, och sänker samtidigt priset 30-50 procent.

– Bättre start kunde jag inte drömma om. Kunderna har med andra ord givit oss klartecken att gå vidare. Nu tar vi in kapital för att växla upp i två steg, säger Annika Saramies, Gofidos vd.

Gofido-maskineriet har tagits emot väl. En av fyra besökare tackar direkt ja, till det förslag som presenteras. Snittanalysen tar 0,26 sekunder. I snitt sännker Gofido kundernas avgifter med 1 232 kronor per år, eller 38 procent.

 

Formellt sett är inte Gofido något försäkringsbolag utan försäkringsförmedlare som förmedlar hemförsäkringar från Eir, och bolaget är även anknutet ombud till Bliwa. Som försäkringsförmedlare står bolaget under Finansinspektionens tillsyn i enlighet med lagen om försäkringsdistribution.

– Detta är en verklig drömstart. Besökarna är hemma. Och med våra kvartalsvisa smarta råd lovar vi sedan enkla finjusteringar, i både pris och innehåll. Allt för att hänga med i användaren i vardagslivet. Och som bekant blir många småfixar till slut blir en storfix, som sparar pengar och ger en mer anpassad personlig hemförsäkring.

74 procent finjusterar försäkringen själva. Det vanligaste är att besökare skruvar på självrisken. Vilket ofta sänker priset ytterligare en bit.

– Nu är inte detta aktiv val något som krävs, men det är roligt att se hur vi väcker en nyfikenhet, som vi verkligen siktat på.

ANNONS

Ytterligare några användare gör egna extraval. Det gör en av tre besökare. Vanligast är att lägga till cykel, för 11 kronor per månad. Det näst mest vanliga valet just nu är att lägga till barnvagn, för 15 kronor.

– Eftersom vi är ett ungt företag har vi bett våra befintliga och även nya ägare om hjälp. Vi bad om 5 miljoner, och fick 7. Det är kul när våra bevis lockar så starkt. Och ger oss extra muskler.

–Vi adderar nu också några näringslivs- och finansprofiler, som redan lovat stå för en tredjedel av nästa betydligt större kapitalrunda, för nästa betydligt större satsning. Redan före sommaren, säger säger Annika Saramies.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS