WPP:s aktie rasade som mest med 22 procent på Londonbörsen, som en reaktion på torsdagens delårsrapport. Strukturförändringar och kunder som håller hårdare i plånboken ligger bakom det svaga resultatet för Kantar SIFO:s ägare.
Globala kommunikationsjätten WPP i fritt fall
Mest läst i kategorin
WPP äger flera svenska byråer. Däribland kända varumärken som Kantar SIFO, Hill+Knowlton och Burson Cohn & Wolfe. Det brittiska kommunikationsnätverket räknas till den globala kommunikationsbranschens Big 4.
Marknadens reaktion kom på den tredje kvartalsrapporten som varnade för minskad kundefterfrågan och strukturförändringar på marknaden, skriver Financial Times.
WPP:s aktie återhämtade sig något från det första dramatiska fallet, men är i skrivande stund ned 16 procent och därmed på sin lägsta nivå på över fem år, enligt Finacial Times.
Den nya koncern-vd:n Mark Read, som efterträdde Martin Sorrell i april i år, riktar indirekt kritik mot sin föregångare när han säger att företaget varit för långsamt i att ställa om och att mycket återstår att göra.
– Vi har vidtagit ett antal kritiska åtgärder för att adressera de här ärvda problemen, säger Mark Read till Finacial Times.
Analytiker i London kallade det tredje kvartalet för en “ren vinstvarning”, väsentligt under förväntningarna.
WPP är representerat i Sverige genom sitt ägande av bland andra: GroupM, Maxus, Mindshare, SCPGrey, Kantar SIFO och Hill+Knowlton och Burson Cohn & Wolfe (BCW).
Koncern-vd Mark Read genomför sedan april en förenklingsprocess som syftar till att göra det enklare för kunderna att navigera bland nätverkets många byråer samtidigt som han städar i balansräkningen.