Realtid

Globala kommunikationsjätten WPP i fritt fall

admin
admin
Uppdaterad: 25 okt. 2018Publicerad: 25 okt. 2018

WPP:s aktie rasade som mest med 22 procent på Londonbörsen, som en reaktion på torsdagens delårsrapport. Strukturförändringar och kunder som håller hårdare i plånboken ligger bakom det svaga resultatet för Kantar SIFO:s ägare.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

WPP äger flera svenska byråer. Däribland kända varumärken som Kantar SIFO, Hill+Knowlton och Burson Cohn & Wolfe. Det brittiska kommunikationsnätverket räknas till den globala kommunikationsbranschens Big 4.

Marknadens reaktion kom på den tredje kvartalsrapporten som varnade för minskad kundefterfrågan och strukturförändringar på marknaden, skriver Financial Times. 

WPP:s aktie återhämtade sig något från det första dramatiska fallet, men är i skrivande stund ned 16 procent och därmed på sin lägsta nivå på över fem år, enligt Finacial Times.

Den nya koncern-vd:n Mark Read, som efterträdde Martin Sorrell i april i år, riktar indirekt kritik mot sin föregångare när han säger att företaget varit för långsamt i att ställa om och att mycket återstår att göra.

– Vi har vidtagit ett antal kritiska åtgärder för att adressera de här ärvda problemen, säger Mark Read till Finacial Times.

Analytiker i London kallade det tredje kvartalet för en “ren vinstvarning”, väsentligt under förväntningarna.

WPP är representerat i Sverige genom sitt ägande av bland andra: GroupM, Maxus, Mindshare, SCPGrey, Kantar SIFO och Hill+Knowlton och Burson Cohn & Wolfe (BCW).

Koncern-vd Mark Read genomför sedan april en förenklingsprocess som syftar till att göra det enklare för kunderna att navigera bland nätverkets många byråer samtidigt som han städar i balansräkningen.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS