Realtid

GE byter digital strategi

Realtid.se
Uppdaterad: 28 aug. 2017Publicerad: 28 aug. 2017

General Electric transformerar sin digitala verksamhet och siktar nu på att sänka kostnaderna och höja vinsten inom segmentet genom partnerskap och andelsförsäljningar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det rapporterar Reuters.

GE vill skära ned på kostnaderna och öka vinsten inom området digital industrimjukvara under nästa år. Det är nya vd:n John Flannery som satt upp detta nya mål och han överväger partnerskap och andelsförsäljningar för att uppnå detta mål.

Flannerys företrädare Jeffrey Immelt tillbringade sex år och över fyra miljarder dollar på att transfomera 125 år gamla GE till bolag i framkant inom digitala industriplattformar, med tonvikt på Predix. Men GE:s mjukvaruplattform Predix har haft tekniska problem och lanseringen blivit försenad.

Under våren tog bolaget en två månader lång "time out" för att lösa de tekniska problemen med Predix. När felen är åtgärdade ska GE främst sälja plattformen till existerande kunder inom energi, flygplans och oljesektorn, för att därefter gradvis expandera kundstocken.

Bolaget räknar med en omsättning på 12 miljarder dollar inom sitt digitala verksamhet år 2020. Bolagets totala omsättning uppgick förra året till cirka 124 milljarder dollar

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS