Den europeiska dataskyddsförordningen, GDPR, närmar sig med stormsteg. Istället för att se till att man följer regelverket väljer en del mindre företag att lägga ner sin europeiska verksamhet.
GDPR sätter käppar i hjulet för spelbolag
Mest läst i kategorin
GDPR börjar gälla den 25 maj och omfattar alla företag i Europa. Många bolag arbetar för fullt med att få ordning på den nya datalagstiftningen. Att anpassa verksamheten efter den nya lagstiftning kan bli dyrt och för att unvika kostnaden har en del mindre företag helt enkelt valt att lägga ned sin verksamhet i Europa, enligt DI.
Ett företag som valt att lägga ned den verksamheten i Europa är mobilmarknadsföringsbolaget Verve. Julie Bernard, marknadschef på Verve, säger till CNN att även om GDPR gynnar konsumenterna kan lagstiftningen även ge större bolag en fördel med GDPR-anpassningen.
Spelet Super Monday Night Combat som drivs av spelbolaget Uber Entertainment kommer att stängas ner den 23 maj då bolaget anser att det blir för dyrt att GDPR-anpassa spelet.
– Vi kommer vara spelbara så länge vi tillåts, men när GDPR träder i kraft stänger vi ner för att foga oss till regelverket, säger Jeremy Ables, vd på Uber Entertainment till CNN.
Ett annat spel som kommer att läggas ned är Loadout som drivs av spelutvecklaren Edge of Reality.
Spelutvecklaren Gravity Interactive har å sin sida, enligt CNN, valt att blockera européer från att få tillgång till bolagets spel.