Instabox nästintill fyrdubblade omsättningen under 2020, från 63 miljoner kronor till 246 miljoner kronor.
Fyrdubblad omsättning för Instabox
Mest läst i kategorin
– Vi har helt enkelt växt snabbare än vi hade förväntat oss, säger Alexis Priftis, vd och medgrundare av Instabox, i en presskommentar.
Under 2020 ökade omsättningen i Sverige till 246 miljoner kronor, vilket är nästan fyra gånger så mycket som föregående år (63 miljoner kronor). Företaget mer än dubblade mängden paketskåp och tillsatte nästan 700 tjänster. Dessutom lanserades även hemleverans med cykel.
Instabox företagsmodell innefattar också egna anställda och inte personal hos underleverantörer vilket innebar ett stort antal rekryteringar.
– Det har varit utmanande att välkomna hundratals nya kollegor och lansera i två nya länder under en väldigt speciell period. Men det gör att vi lagt grunden för fortsatt tillväxt, i Sverige och internationellt. För oss är det viktigt att säkerställa schyssta arbetsvillkor genom hela kedjan och hållbar tillväxt, säger Erik Ekstrand, CFO på Instabox.
Logistikbranschen har blivit stekhet i spåren av coronapandemin som gett raketbränsle åt e-handeln.
Tidigare i år tog bolaget in 750 miljoner kronor i företaget i en investeringsrunda där EQT Ventures deltog samt tidigare investerare som Creades. I den senaste kapitalrundan – som enligt uppgift värderar bolaget till drygt 3 miljarder kronor – bidrog Creades med cirka 150 miljoner.
I april i år gick Instabox även in i Nederländerna genom uppköpet av fraktbolaget Red je Pakketje.
Creades innehav i fraktbolaget utgör numera 3 procent av investmentbolagets portfölj.
– Instabox har egna bilar och egna förare, och det är en fördel. En annan viktig sak med modellen är skåpstrukturen. Det är mer effektivt att lämna tvåhundra paket på ett ställe än ett paket på tvåhundra ställen. Dessutom har bolaget en jätteduktig grundare och vd i Alexis Priftis, sa Creades vd John Hedberg till Realtid tidigare i år.