Realtid

Fredrik Svensson

administrator
administrator
Uppdaterad: 06 sep. 2005Publicerad: 06 sep. 2005

... vd för och delägare i AB Arvid Svensson. Han är fjärde generationen i ett över 120 år gammalt familjeföretag.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ett familjeföretag som under de senaste tio åren förvandlats till en koncern med verksamhet inom både industri-, fastighets-, medie-, och finansbranschen.

Men Fredrik Svensson är ändå blygsam när han får frågan om hur han och kusinen Rikard hinner med allting.

– Sluta smöra nu… Det är roligt att få chansen att hålla på med mycket. Även om förändringen sedan tio år innebär att vi behövt anpassa oss och lära oss att arbeta på annat sätt.

Men trots blygsamheten har det hänt mycket sedan farfars fars tid. Då, 1883 och samma år som Asea grundades, startade Johan-Emil Söderberg-Svensson ett tunnplåtslageri. Namnet AB Arvid Svensson kom sedan av sonen som flyttade företaget till Västerås. Sedan dess har det växt i olika grenar.

På 1990-talet togs första stegen in i fastighetsbranschen genom ett flertal förvärv i Västerås.

– Då var det ingen som ville äga fastigheter i mindre städer, däremot var det inne att köpa i storstäderna.

Under it-kraschen vände förhållandet. Fastighetsmarknaden i Stockholm reagerade kraftigt och priserna sjönk.

– Samtidigt blev det populärt att köpa fastigheter i landsorten. Så vi sålde i Västerås och köpte istället fastigheter i Stockholm, säger Fredrik Svensson.

ANNONS

Fastighetsbeståndet i Västerås var då värt 900 miljoner kronor. Det satsades i sin helhet i det börsnoterade bolaget Klövern där AB Arvid Svensson i dag äger 14 procent.

Stockholms-fastigheterna såldes sedan in i Balder Fastighets AB, före detta Enlight, där Arvid Svensson Invest äger 26 procent.

Att som AB Arvid Svensson köpa när andra säljer och tvärtom är typiskt för kusinerna Fredrik och Rikard Svensson.

– Vi går lite på tvärs och vågar att inte följa strömmen. Vi går även in i företag som har problem, säger Fredrik Svensson.

Varför?

– Det gäller att se om det finns substansvärden och bra personer i bolaget. Sedan tillför vi stadga, kapital och erfarenhet av att driva bolag. Men även en central ekonomifunktion.

Stadgan i form av finansiell struktur har behövts framför allt i de mediebolag som AB Arvid Svensson gått in i.

– De är kreativa och bra på exempelvis reklam, men de är inte världens bästa bokhållare.

ANNONS

Mediedelen av AB Arvid Svensson är relativt ny i det hundraåriga företaget, men följer liksom fastighetsförvärven ett mönster av att göra annorlunda än omgivningen.

– Det var i sviterna av it-kraschen 2000 då flera bolag inom media gick dåligt. Vi gick in och fångade upp omkring 15 rörelser som i dag är fem bolag som alla går bra.

Dessa mediebolag finns inom tv-produktion, bild/repro, förpackningsdesign, marknadsföring och tryckeri/förpackningskonvertering.

Familjeföretagets gamla del finns dock också kvar, men har i stort övergått till att leverera verktyg och maskiner till den svenska verkstadsindustrin.

Förutom fastigheter, mediebolag och industrigrossistverksamhet – som är det som återstår av det ursprungliga företaget – har Fredrik och Rikard Svensson också byggt upp en börsportfölj. I dag motsvarar den ett värde på knappt 1,5 miljarder kronor.

– Tidigare hade vi en portfölj på mellan 30 och 40 bolag. Sen bestämde vi oss för att minska det till en handfull med tyngre ägande.

Investeringarna sträcker sig från verksamheter inom sjöfarten (Broström) via chark och pastej (Sardus) till fastigheter (Klövern) och informationsteknik (Novotek). Branscherna skiljer sig men för Fredrik Svensson finns andra likheter.

– Alla har starkt kassaflöde och ger bra utdelning. Företagen gör strukturaffärer och växer fortare än marknaden de är på. Det är det vi letar efter, stabila företag som är dokumenterat duktiga och som samtidigt växer.

ANNONS

Men AB Arvid Svensson har även investerat i en del mindre bolag när kusinerna tror på en idé eller på en person.

Kan man se det som att ni ger er tillåtelse att chansa ibland, i de mindre bolagen?

– Jo, så är det, vi tar ibland mer risk i de onoterade bolagen. Men de ger även större hävstång om det går bra.

Fredrik Svensson började jobba heltid i familjeföretaget som 23-åring, dessförinnan hade han gjort kortare praktik i de perioder han kunde komma ifrån studierna i Linköping. Från studietiden minns han ett ordspråk han aldrig begrep då men som efter 20 år på AB Arvid Svensson är bland det viktigaste.

– ”Planning is everything, plans are nothing”. Man gör kalkyler för allt men det viktigaste är flexibilitet. Man måste ta det som det blir, och ha en öppenhet mot att saker kanske inte blir som man trott, annars kroknar man.

– Man går ju aldrig i mål, ingenting är statiskt och det måste man uppskatta. Det är den affärsglädjen som genomsyrar allt Rikard och jag gör.

Att mänskliga relationer, liksom bekantskaper långt bak i tiden, alltid består är också något Fredrik Svensson fått bevis för.

– Det finns en ödmjukhet och respekt för relationer som äldre generationer haft. Vi var exempelvis partredare med Broströms redan på 60-talet på våra föräldrars tid. När storägaren sedan ville sälja så kontaktade de oss eftersom de gärna ville se oss som ägare.

ANNONS

Detsamma gällde affären med Klövern liksom samarbetet med Stefan Edbergs investmentbolag Case Investment.

– Det var Case:s vd Bosse Pettersson som sammanförde oss. Och senast i Balder var det Catella som såg att vi skulle matcha Erik Selin.

Inför framtiden kommer kontaktnätet och erfarenheterna utan tvekan väl till pass. För även om Fredrik Svensson inte uttalar sig om vad som kommer att ske inom den närmsta tiden, är det tydligt att målen inte är att stanna kvar i det som varit.

– Vi är opportunister och har fördel av att inte vara börsnoterade. Vi behöver inte säga att vi ska växa med en viss procent utan kan utveckla den verksamhet vi har precis som vi vill.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Svenskar rustar för ökat sparande inför ISK-reformen

När den sänkta skatten på investeringssparkonton (ISK) träder i kraft vid årsskiftet planerar många svenskar att öka sitt sparande. Fyra av tio svenskar planerar att öka sitt sparande – och särskilt stort intresse finns bland unga under 29 år. Hela sex av tio i den gruppen uppger att de vill spara mer, enligt en ny […]