Realtid

"Förtroende tar lång tid att bygga upp"

Aktietorgets vd Peter Gönczi är nöjd över att ha lyft bolagets rykte | Foto: Aktietorget
Aktietorgets vd Peter Gönczi är nöjd över att ha lyft bolagets rykte | Foto: Aktietorget
admin
admin
Uppdaterad: 23 maj 2016Publicerad: 23 maj 2016

Aktietorget har fått en ny grupp storägare – och förtroendet för marknadsplatsen var nyckeln till investeringen. "Det har varit mitt huvudfokus som vd", säger Aktietorgets vd Peter Gönczi.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Efter att under en lång tid ha haft ett rykte om sig om en mindre seriös handelsplattform har Aktietorget på sistone lyckats bygga upp ett förtroende hos investerare – något som var en nyckelfaktor i Salén-familjens beslut att, tillsammans med pr-entreprenören Erik Åfors och riskkapitalisten Tommy Jacobsson, förvärva 36 procent av bolaget.

Aktietorgets vd Peter Gönczi är nöjd över att den senaste tidens arbete med att bygga upp ett förtroende hos marknaden har gett resultat.

– Det har varit mitt huvudfokus som vd, vilket är fullt rimligt eftersom det är förtroende som får marknadsplatser att fungera. Men förtroende rör långsamma frågor, det tar lång tid att bygga upp, säger Peter Gönczi till Realtid.se.

Att Aktietorget har prioriterat förtroendefrågan högt på sistone märks om inte annat på de rekryteringar som bolaget har gjort. Bland de mer framstående värvningarna finns Christina Ploom, före detta chef för marknadsövervakning på Finansinspektionen som även har arbetat sju år på Nasdaq, som anlände vid årskiftet.

De konkreta åtgärder som Aktietorget har vidtagit för att bygga upp det förtroende som man anser sig förtjäna är framförallt hårdare krav på de bolag som ska noteras, samt en bättre marknadsövervakning av de redan noterade bolagen.

– Varje noteringsprocess måste vara en noggrann genomgång av bolaget som ska noteras, där en kravlista utgör en del av processen. Sen är det även viktigt att titta på huruvida det är ett rimligt erbjudande, det vill säga ifall värderingen är rimlig. När det gäller marknadsövervakning handlar det om att följa alla bolag och anstränga sig till det yttersta för att säkerställa att det vi erbjuder är en sund marknad. Det är glädjande att exempelvis Salén-familjen har noterat att detta har blivit bättre, säger Peter Gönczi.

Trots Aktietorgets gedigna arbete med att bygga upp förtroendet menar Peter Gönczi att den svenska MTF-marknaden – marknaden för oreglerade aktiehandelsplattformar – är outnyttjad.

– Att vända sig brett och till många investerare för kapitalanskaffning är ett relativt dåligt utnyttjat tillvägagångssätt i förhållande till de andra alternativen. Det är inte så välkänt att det finns seriösa och välfungerande system för att sprida sig till väldigt många. Man känner inte riktigt till att det är en produkt för mindre företag, vilket det faktiskt är. Det finns ungefär 35.000 små- och medelstora bolag i Sverige och det är bara 1 procent av dem som har hittat riskkapital via den svenska MTF-marknaden. Jag tror att det borde kunna vara fler, säger Peter Gönczi.

ANNONS

Hur ser du på era chanser att konkurrera med Nasdaq First North och NGM?
– För det första så tror jag som sagt att det här segmentet borde kunna ha en väldigt bra tillväxt som sådant, och då kanske det till och med är bra att det finns flera aktörer. För det andra tycker jag att vi har en stark produkt, en produkt som är byggd för den här typen av mindre bolag, vilket vi har visat över tid. Så sammantaget är förutsättningarna goda, men allra viktigast för hela segmentet tror jag är att fler känner till att det här är faktiskt en väl fungerande modell.

Vad innebär de nya ägarna för er del?
– Det är såklart en bra fråga som framtiden allra bäst får utvisa, men det här är ju ägare som uttalat tycker om att vara aktiva och har en entreprenörsådra i sig. Och det gäller ju även Staffan Persson som är ägare sen tidigare. Ur min synvinkel så hoppas jag såklart att de ska hjälpa till och bidra till att vi utvecklas och blir bättre.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS