Forsman & Bodenfors (F&B) går ihop med amerikanska KBS. Enligt Dagens Industri är det första gången en Sverigebaserad reklambyrå expanderar globalt genom samgående.
Forsman & Bodenfors expanderar globalt
Mest läst i kategorin
Sedan ett par år ingår Forsman & Bodenfors (F&B) i amerikanska MDC Partners, ett byrånätverk beståendes av ett 50-tal byråer. Nu berättar den svenska byrån om sitt samgående med KBS (Kirshenbaum, Bond, Senecal och Partners), en av systerbyråerna i MDC Partners.
– Vi har länge försökt hitta en väg för att ta Forsman & Bodenfors ut i världen. När den här möjligheten presenterades för oss utredde vi den och kom fram till att vi är en bra match, säger Anna Qvennerstedt på F&B, till Dagens Industri.
Anna Qvennerstedt blir global styrelseordförande för det nya bolaget som kommer att gå under namnet Forsman & Bodenfors. Efter samgåendet kommer byrån att ha 700 anställda fördelat på åtta kontor runtom i världen.
Huvudkontoret kommer att delas mellan Stockholm och New York.
Silla Levin fortsätter som Sverige-vd, medan New York-baserade Guy Hayward från KBS har utsetts till global vd.
F&B:s bidrag in i den nygamla byrån är, enligt Silla Levin, det kreativa, medan KBS tillför teknisk innovation och ett modernt sätt att jobba med media.
Det är första gången som en Sverigebaserad reklambyrå går ihop med en annan byrå för att skapa ett globalt företag, skriver Dagens Industri.
Anna Qvennerstedt berättar för tidningen att personal kommer att flyttas från Stockholm till de andra kontoren i världen, för att återskapa F&B:s arbetsklimat.
– Det är i det dagliga arbetet som kulturen sätts, säger hon.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.