Realtid

Förlust för Verisec – trots ökad omsättning

Johan Henrikson är vd på Verisec. Foto: Verisec och Pixabay
Realtid.se
Uppdaterad: 03 maj 2018Publicerad: 03 maj 2018

Bolaget – som erbjuder Bankid-utmanaren Freja och som tecknat avtal med bland andra Resurs Bank – redovisar ett resultat på -7,1 miljoner kronor. En viktig orsak är ökade kostnader, enligt vd:n Johan Henrikson.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

First North-noterade Verisec – som erbjuder Bankid-utmanaren Freja – en nettoomsättning på 17,7 miljoner kronor (14,2) för det första kvartalet 2018. Men resultatet försämrades till -7,1 miljoner kronor (3,3), medan rörelseresultatet uppgick till -8,7 miljoner (-4,2).

Försämringen beror främst på ökade externa kostander samt stigande personalkostnader efter planenlig rekrytering av utvecklare i Serbien samt sälj- och driftpersonal i Sverige, skriver bolaget i sin rapport.

Realtid.se har tidigare skrivit om Verisecs Bankid-utmanare Fredja eID som under kvartalet godkändes av E-legitimationsnämnden för kvalitetsmärket ”Svensk e-legitimation”.

”Med facit i hand har första kvartalet levererat över förväntan, och därmed gett en stark indikation på intresset för Freja eID. Att intäkter från Freja eID ännu inte syns i resultatet är i detta läge helt naturligt givet prenumerationsmodellen och typen av integrationsprojekt jag lyft fram ovan”, skriver vd:n Johan Henrikson i sitt vd-ord.

I fjol tecknade Resurs Bank ett avtal med Verisec om att banken ska erbjuda Freja på alla sina marknader.

– Resurs bank är aktiva på den nordiska marknaden och en av de stora frågorna för dem är att ha en lösning som fungerar i alla de nordiska länder som banken är verksam i, och som ger en bra användarupplevelse och bra säkerhet. Under våren kommer Resurs-kunder kunna logga in på sin internetbank med vår lösning. Vi har en överenskommelse om att köra igång, sa Johan Henrikson i en intervju med Realtid.se i april i år.

Bolaget har nu dialoger med fler banker.

– Det är både nischbanker och traditionella banker. Bank-id löser inte alla problem, enligt mig. Om du är en traditionell bank med verksamhet i olika länder har du olika id-lösningar i olika länder och det behöver inte vara någon drömlösning för alla, sa Johan Henrikson i april.

ANNONS

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS