För att kortsiktigt förbättra kassaflödet har Stora Enso satt i system att skjuta upp betalningar till leverantörer – som riskerar likviditetsproblem.
Företagarna: "Inte schysst" av Stora Enso
Leverantörer hos några av Sveriges största bolag löper större risk att råka ut för likviditetsproblem, detta på grund av nya betalningsrutiner för fakturor.
Fordonstillverkaren Traton (börskurs Traton) har kraftigt förlängt betaltiderna – från i snitt 50 dagar till 90 dagar, eller mer.
”Leverantörerna tvingas agera bank åt storbolagen och det är fel”, säger Peter Bryntesson, vd för branschorganisationen FKG, till Dagens Industri.
Vissa leverantörer undrar huruvida åtgärderna syftar till att stärka finanserna inom andra delar av Tratons storägare Volkswagen.
Missa inte: Ännu dyrare för företag att lämna Ryssland: ”Kreml dikterar villkoren”. Realtid
Hundratals miljoner kronor
Nu kan Dagens Industri avslöja att Stora Enso (börskurs Stora Enso) medvetet skjuter upp betalningar till leverantörer för att kortsiktigt förbättra kassaflödet.
Enligt källor beordrade ledningen, med vd Hans Sohlström i spetsen, att betalningar planerade för sista veckan i september skulle flyttas fram till oktober. En liknande manöver gjordes i juni.
I reda pengar handlar det om uppskjutna betalningar på hundratals miljoner kronor. Främst drabbades små och medelstora företag, medan kritiska leverantörer som banker och myndigheter undantogs.
Läs mer: Apoteas vd om börsnoteringen: ”Inga kommentarer”. Realtid
Stora Enso erkänner
Om detta ifrågasattes uppmanades anställda att skylla på ”interna problem”, detta trots att Stora Ensos uppförandekod förespråkar ärlighet.
”Inte ett schyst beteende”, säger Företagarnas chefsekonom Johan Grip.
Stora Enso erkänner att förseningen varit medveten, men hävdar att leverantörerna informerats och att detta är en vedertagen metod – även om bolaget inte specificerar hur.
Missa inte: USA:s utredning skakar Saab – aktien faller: ”Mardröm”. Realtid