Realtid

Företagarna: "Inte schysst" av Stora Enso

Porträttbild på Hans Sohlström, vd för Stora Enso, klädd i blå kostym, vit skjorta och gul slips.
Hans Sohlström och Stora Ensos ledning beordrade en ”extraordinär åtgärd” för att lyfta kassaflödet. Detta enligt ett internt ett internt meddelade som Dagens Industri har tagit del av. (Foto: Stora Enso)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 15 okt. 2024Publicerad: 15 okt. 2024

För att kortsiktigt förbättra kassaflödet har Stora Enso satt i system att skjuta upp betalningar till leverantörer – som riskerar likviditetsproblem.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

EU:s djärva drag för ekonomin – en delikat balansgång

20 nov. 2024

Leverantörer hos några av Sveriges största bolag löper större risk att råka ut för likviditetsproblem, detta på grund av nya betalningsrutiner för fakturor.

Fordonstillverkaren Traton (börskurs Traton) har kraftigt förlängt betaltiderna – från i snitt 50 dagar till 90 dagar, eller mer.

”Leverantörerna tvingas agera bank åt storbolagen och det är fel”, säger Peter Bryntesson, vd för branschorganisationen FKG, till Dagens Industri.

Vissa leverantörer undrar huruvida åtgärderna syftar till att stärka finanserna inom andra delar av Tratons storägare Volkswagen.

Missa inte: Ännu dyrare för företag att lämna Ryssland: ”Kreml dikterar villkoren”. Realtid

Hundratals miljoner kronor

Nu kan Dagens Industri avslöja att Stora Enso (börskurs Stora Enso) medvetet skjuter upp betalningar till leverantörer för att kortsiktigt förbättra kassaflödet.

Enligt källor beordrade ledningen, med vd Hans Sohlström i spetsen, att betalningar planerade för sista veckan i september skulle flyttas fram till oktober. En liknande manöver gjordes i juni.

ANNONS

I reda pengar handlar det om uppskjutna betalningar på hundratals miljoner kronor. Främst drabbades små och medelstora företag, medan kritiska leverantörer som banker och myndigheter undantogs.

Läs mer: Apoteas vd om börsnoteringen: ”Inga kommentarer”. Realtid

ANNONS

Stora Enso erkänner

Om detta ifrågasattes uppmanades anställda att skylla på ”interna problem”, detta trots att Stora Ensos uppförandekod förespråkar ärlighet.

”Inte ett schyst beteende”, säger Företagarnas chefsekonom Johan Grip.

Stora Enso erkänner att förseningen varit medveten, men hävdar att leverantörerna informerats och att detta är en vedertagen metod – även om bolaget inte specificerar hur.

Missa inte: USA:s utredning skakar Saab – aktien faller: ”Mardröm”. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS