Swish har blivit en allt vanligare betalningsmetod. Men mobiltjänsten kräver att företagaren håller extra koll på att transaktioner och kvitton redovisas korrekt.
Företagare använder gärna Swish
Mest läst i kategorin
Fler och fler näringsidkare erbjuder kunderna möjligheten att betala via mobiltjänsten Swish och det handlar inte längre om mindre transaktioner på landsbygdscaféer eller loppmarknader. Även butikskedjor, idrottsklubbar och festivalarrangörer accepterar numera betalningar via ett par knapptryckningar på mobiltelefonen. Det skriver tidningen Resultat.
– Jag upplever att Swish har blivit vanligare. Det är inte så konstigt, det är ett väldigt enkelt sätt att få betalt. Man får bekräftelse direkt att pengarna har gått iväg och kommit fram och man slipper dessutom hanteringen av kontanter, säger Maria Albanese, redovisningsspecialist på KPMG, till Resultat.
Allt eftersom den populära mobiltjänsten har fått fäste i användarnas betalmönster har det uppstått en rad nya frågor för företagare att ta ställning till.
– Man behöver tänka på fler saker än att betalningen och transaktionen går igenom. Jag får allt fler frågor från våra kunder, från redovisningskonsulterna och revisorerna och vanligast är: ”Räcker bekräftelsen på Swish-betalningen som underlag i bokföringen?”, säger Maria Albanese till Resultat.
För den som har en enskild näringsverksamhet är Bokföringsnämndens rekommendation att det bör finnas ett eget bankkonto för firman. På det sättet blir det lättare att hålla ordning på transaktioner som hör till näringsverksamheten.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.