Realtid

Företag behöver bli bättre på att bygga lojalitet

Miriam Istner-Byman
Uppdaterad: 31 mars 2017Publicerad: 31 mars 2017

Varje år slösar företag flera miljarder kronor på kundlojalitetsprogram som inte fungerar som de en gång gjort, visar en ny studie från Accenture Strategy. "Vi ser att nya bolag är bättre på att tillmötesgå konsumenternas behov", säger Daniel Hjelte, Managing Director på Accenture Strategy, till Realtid.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I Sverige ligger idag miljontals lojalitetspoäng oanvända och en majoritet av svenska konsumenter (82 procent) uppger att de är mindre lojala mot varumärken än tidigare, med stor inverkan på företagens lönsamhet.

44 procent av svenskarna uppger att de inte varit lojala mot den leverantör de traditionellt använt under det senaste året, utan istället vänt sig till andra varumärken för samma tjänst. Dessutom uppger 17 procent att deras syn på värdet av varumärkeslojalitet har förändrats. 

Företag måste därför ägna mer uppmärksamhet åt de nya faktorer som skapar lojalitet i dagens digitala värld eller riskera att förlora sina kunder.

Undersökningen visar att värdet av varumärkeslojalitet fortfarande är högt; 48 procent av svenskarna spenderar mer på varumärken de älskar. Det är företagens tillvägagångssätt för öka kundlojaliteten som behöver förändras.

– Min magkänsla blev bekräftat. Som konsument är man med i många olika lojalitetsprogram och när man märker att det är något som är unikt, personligt och involverande upplever man som konsument en stor skillnad, säger Daniel Hjelte, Managing Director på Accenture Strategy i Sverige, till Realtid.

Han fortsätter:

–  Synen på lojalitetsvikt som viktigt har alltid funnits, men man behöver förändra strukturerna från grunden i syfte att bli mer agil och involvera kunderna i förändringsprocessen. Många organisationer är fast i tron att en stabil basservice och låga priser skapar nöjda och långsiktiga kunder. I verkligheten är det helt andra faktorer som är avgörande.

Var det något i undersökningen som överraskade dig särskilt?

ANNONS

– Vi ser att nya bolag är bättre på att tillmötesgå konsumenternas behov och krav rörande lojalitetsprogram än vad större och äldre bolag är. Anledningen är att de nya bolagen är mer agila, flexibla och nytänkande. För många bolag är det svårt att ändra etablerade strukturer.

Ser du något nytt i kundmönstret?

– I och med digitaliseringen har konsumenterna blivit mer medvetna om sin integritet och ställer därför högra krav på hur företag samlar in och använder data. Lek med exemplet att du skulle få ett rabatterbjudande på din mobil via pushnotifikation om sänkt pris på oxfilé när du passerar din matbutik. Är det en agil service eller lite läskigt?

Ser du någon skillnad i vad svenska konsumenter värdesätter jämfört med utländska?

– Svenska konsumenter (82 procent) uppger att de är mindre lojala mot varumärken än tidigare, globalt är denna siffra 77 procent. Detta indikerar en större illojalitet i Sverige (och Norden) än resten av världen.

Vilka företag tycker du lyckas bra med sina lojalitetsprogram? Varför dessa?

– Det är svårt att peka ut hela industrier, det finns "leaders" och "laggards" överallt, men generellt så är så klart branscher som är mest kundnära (Retail, Travel) långt framme/jobbar på att komma längre fram. Det är också de som har bäst förutsättningar att driva lojalitet och bygga ambassadörer som ett resultat av kundupplevelse.

Nya sätt att bygga lojalitet

ANNONS

Accenture Strategy har identifierat fem faktorer som driver varumärkeslojalitet bland svenska konsumenter, särskilt i millenniegenerationen.

1. Uppskattning

Sextio procent av de svenska konsumenterna känner lojalitet med varumärken som tydligt visar uppskattning, till exempel genom individanpassade rabatter, presentkort och erbjudanden för att belöna deras lojalitet.

2. Kundkännedom

40 procent av svenskarna är lojala mot varumärken som erbjuder dem möjlighet att individanpassa och skräddarsy produkter efter deras egna behov. 42 procent är lojala mot varumärken som kommunicerar genom kanaler de själva föredrar. 64 procent känner lojalitet med varumärken som finns där när de behövs, men respekterar deras tid och lämnar dem i fred i övrigt. Vidare är 72 procent lojala mot varumärken som värnar om privatliv och skyddar personlig information.

3. Kunskapsutbyte

Nästan en tredjedel (32 procent) av svenskarna är lojala mot varumärken som aktivt låter dem delta i utveckling och design av produkter och tjänster. 28 procent är lojala mot organisationer som förser dem med nya upplevelser, produkter och tjänster. Dessutom är precis under en fjärdedel (23 procent) lojala mot varumärken som kommunicerar med dem genom ny teknik, så som virtual- och augumented reality.

4. Ambassadörer 

ANNONS

18 procent av svenskarna är lojala mot varumärken som samarbetar med sociala profiler, såsom bloggare och vloggare. Över en fjärdedel (26 procent) känner lojalitet med varumärken som deras familj och vänner använder. Vidare uppvisar 39 procent lojalitet för varumärken som engagerar sig till exempel i välgörenhet eller offentliga kampanjer.

5. Flera varumärken

29 procent av svenska konsumenter känner lojalitet mot varumärken som ger dem möjlighet att byta sina lojalitetspoäng mot erbjudanden eller poäng hos andra varumärken. På samma vis är 45 procent lojala mot varumärken som hjälper dem att ligga i framkant genom att konsekvent erbjuda dem de senaste produkterna och tjänsterna.

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

EU:s djärva drag för ekonomin – en delikat balansgång

ECB överväger en djärv räntesänkning att ge eurozonen ny ekonomisk fart. Samtidigt hotar flera externa faktorer – tajmingen blir avgörande. Inflationen i eurozonen ser ut att vara under kontroll. Europeiska centralbanken, ECB, kan därför dra till med ett djärvt drag för att kickstarta ekonomin – nämligen sänka styrräntan hela vägen ner från dagens 3,5 procent […]

Spela klippet

Vanliga norrmän får inflytande över oljefondens framtid

En av världens största statsägda fonder har nått nya rekordnivåer. I ett unikt initiativ bjuds vanliga norrmän in att påverka fondens framtid genom ett folkråd. Folkråd, som tidigare använts för att hantera etiska frågor i Norge, ger vanliga medborgare möjlighet att påverka viktiga beslut som rör landets största ekonomiska tillgångar. I veckan får omkring 40 […]

Spela klippet

Laddhybrider populärare än elbilar i Sverige

Höga elpriser, brist på laddstationer och frånvaron av tydliga incitament får många svenskar att att välja laddhybrider framför elbilar. I Sverige har intresset för elbilar minskat till förmån för laddhybrider, vilket står i stark kontrast till den globala trenden där elbilar ökar i popularitet. En liknande utveckling ses i Brasilien, där också fler konsumenter föredrar […]

Spela klippet

Swedsec-licenser återkallas i rekordfart

Antalet återkallade Swedsec-licenser har ökat markant under 2024. Samtidigt menar experten att ökningen visar att självregleringen fungerar. Antalet återkallade Swedsec-licenser har skjutit i höjden, med hela elva licenser som har dragits tillbaka hittills i år – nästan dubbelt så många som under hela 2023. Detta har skapat en oro inom finansbranschen. Missa inte: Efter SVB-kollapsen: […]

Spela klippet

Möten på jobbet leder till mer än bara affärer

Kontoret är inte bara en plats för arbete – utan även för romantik. I en tid av ökad flexibilitet cementerar en ny rapport kontorets betydelse. En av tre kontorsarbetare har haft en romantisk relation med en kollega, visar en ny undersökning från Stockholms Handelskammare. Rapporten ”Kommer du in till kontoret i dag?” antyder att den […]