Realtid

Förbered ditt företag för Brexit

Svenska företagare behöver göra en riskanalys av verksamheten. Det handlar om att se över alla långa kontrakt, ta en rejäl funderare över placeringen av tullager och var arbetskraften ska finnas, skriver Brexit-experten Rickard Ydrenäs.
admin
admin
Uppdaterad: 09 okt. 2018Publicerad: 09 okt. 2018

Nyligen var Brexitpoddens expert Rickard Ydrenäs med i Nyhetsmorgon och diskuterade Storbritanniens uttåg ur EU. Här utvecklar han sina tankar om slutspelet i Brexitförhandlingarna, som ska vara avklarade inom några veckor, och hur svenska företag och företagare kan förbereda sig för Brexit.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Brexit means Brexit och Storbritannien kommer att lämna EU den 29 mars 2019. Det är en realitet och allt fler inser att de andra 27 EU-länderna inte tänker backa bandet för en medlem som länge krånglat och gett ett klart besked om utträde.

Någon önskedröm om att det hela alltså ska vända är inte realistiskt för en lång tid framöver. Se på Norge, de tackade nej 1994 och frågan har inte varit aktuell sedan dess.

Det är troligast är fortfarande att EU och Storbritannien enas om ett avtal, med de stora dragen eniga, en principöverenskommelse, där man har hittat en lösning på hur gränsen mot Irland ska skötas, för att inte riskera freden mellan Nordirland och Irland.

Sannolikt med en förlängd övergångslösning, för att till exempel ge tid för Storbritannien att implementera tekniska eller fysiska lösningar. Däremot utelämnas detaljer sannolikt på EU-toppmötet med EU:s regeringschefer den 18 oktober för att lösas på tjänstemannanivå. 

Ekonomin står på spel

Kring 7000 svenska företag handlar med Storbritannien, antingen direkt eller genom att de påverkas som små och medelstora underleverantörer. Sveriges handel med Storbritannien placerar landet på sjätte plats till en omfattning av 81 miljarder för svensk export, och på femte plats för importen, med 67 miljarder (2017).

Den framtida valutakursen för Storbritannien kommer att påverka handeln både för tjänster och produkter, det vill säga jobb i slutändan.

Därutöver förlorar vi en politiskt nära allierad, som ofta röstat som Sverige, i till exempel frågor om frihandel, där britterna framöver lär byta kurs, oavsett om det sker genom en hård brexit – att Storbritannien lämnar utan ett skilsmässoavtal –  eller efter en mjukare separation.

ANNONS

För Storbritannien går ungefär 47 procent av exporten till EU och 51 procent av importen kommer från EU. Det gör att även för Storbritanniens premiärminister Theresa May och det brittiska folket vore ett avtal viktigt för att behålla jobb och konkurrenskraft.

En ny relation för Storbritannien, där de under alla omständigheter inte är med och bestämmer och inte kan påverka EU:s regler för handel, produkter och tjänster, gör att Sverige måste hitta nya politiska allierade och närma sig både Frankrike och Tyskland. 

Skarpt läge

Nu är det allvar. Det är mindre ett halvår kvar till Brexit och företagen, inte minst små och medelstora företag med begränsade resurser, måste inse allvaret och följa Brexitslutspelet mer intensivt framöver.

Företagen måste höja sin beredskap, titta på olika scenarier och beräkna konsekvenser för deras verksamhet vid olika utfall. 

För att inte förlora mer än nödvändigt på Brexit gäller det för dig som företagare att göra en riskanalys av verksamheten. Det handlar bland annat om att se över alla långa kontrakt, ta en rejäl funderare över placeringen av tullager och var arbetskraften ska finnas. Det är inte frågor som kommer att lösa sig av sig självt.

I och med att processen är så komplicerad, och det är svårt att veta vad britterna vill, då de har förhandlat internt med sig själva, har det också varit svårt att få en överblick av vad som faktiskt ska hända. För mycket har varit osäkert tidigare, allt annat än säkerhet och klara spelregler för framtiden har rått.

Nu är det dags för May sista strid. Nu är det end-game för May. Därför är det bra att Sveriges regering medverkar till att förhandlingarna i detta slutskede finner en positiv lösning för alla parter.

ANNONS

Rickard Ydrenäs
Grundare av kommunikationsbyrån Ydrenas Communications. Han driver också Brexitpodden och Tullpodden.

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS