Klimato, mjukvaruföretag för koldioxidhantering för livsmedelsindustrin, har tagit in 47 miljoner kronor och kan nu fortsätta sin internationella expansion.
Foodtechbolaget Klimato tar in 47 miljoner
Mest läst i kategorin
Klimato gör det möjligt för livsmedelsleverantörer, restauranger och livsmedelsproducenter, som Sodexo, Hilton och Violife, att mäta, rapportera och minska koldioxidutsläppen från mat. Klimatos egenutvecklade molnbaserade plattform används av över 500 livsmedelsföretag i tolv länder och har hjälpt dem att minska sina CO2-utsläpp med i genomsnitt 23 procent 2022. Finansieringsrundan leddes av Global Cleantech Capital (GCC) med deltagande av Almi Invest GreenTech och andra befintliga investerare.
Investeringen på 47miljoner kommer att påskynda Klimatos tillväxt – både med befintliga kunder och till nya marknader, såsom Tyskland, Frankrike och USA – med målet att bli världsledande inom hållbarhetstjänster inom livsmedelssektorn.
–Vi är glada över att välkomna GCC som en ny investerare och för det fortsatta stödet från Almi Invest Greentech, säger Anton Unger, vd och medgrundare av Klimato.